Důvěra v domácí ekonomiku v listopadu posílila

Růst důvěry ukazují dnes dopoledne zveřejněné statistiky. Podle nich index odrážející náladu spotřebitelů v listopadu meziměsíčně narostl o 2,2 bodu. Ukazatel důvěry podniků pak přidal 1,1 bodu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předvánoční nákupy

Předvánoční nákupy | Foto: Tomáš Adamec | Zdroj: Český rozhlas

Celkový index důvěry je tak v meziročním srovnání o 11,7 bodu výš. I přesto je na straně spotřebitelů a podniků patrná jistá míra opatrnosti a nedůvěry. Hlavní ekonom Poštovní spořitelny Jan Bureš ve Světě o deváté poznamenal, že spotřebitelé těží ze stabilizace na trhu práce:

Přehrát

00:00 / 00:00

O vývoji spotřebitelské i podnikatelské důvěry mluvil ve Světě o deváté hlavní ekonom Poštovní spořitelny Jan Bureš

„To se logicky odráží v lepší důvěře mezi spotřebiteli. Na druhé straně máme i lepší důvěru mezi podniky, i když jsou rozdíly mezi odvětvími.“

Spotřeba domácností pomáhá k oživení

Maloobchodní tržby v poslední době naznačily rostoucí chuť spotřebitelů utrácet. To napomáhá hospodářskému oživení. Bureš podobný vývoj předpokládá i v nejbližší budoucnosti.

„Na druhé straně bude příští rok obtížnější. Čekají nás vládní úsporná opatření a šetření ve státní správě a osobně se domnívám, že nás čeká slabší hospodářský růst u našich hlavních obchodních partnerů – to bude nastavovat i mantinely pro spotřebu českých domácností.“

Po Vánocích zřejmě přijde zvolnění

Bureš zároveň věří, že při letošních Vánocích ještě uvidíme slušnou dynamiku spotřeby. „Mělo by to být vidět i v HDP. Obavy a rizika spojuji spíše s příštím rokem.

Zhoršení spotřebitelských nálad předpokládá Hlavní ekonom Poštovní spořitelny se zpožděním na začátku příštího roku, kdy klíčové země především Německo a Francie ale také Itálie a Španělsko začnou tvrdě spořit.

„Čekám tam daleko volnější dynamiku hospodářského růstu, a to by se mělo podepsat i na růstu českého HDP i na optimismu, který sledujeme u spotřebitelů i podnikatelů,“ uzavřel Jan Bureš ve Světě o deváté.

Milan Kopp, Roman Chlupatý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme