Auta si sama zavolají o pomoc. Systém eCall bude od roku 2018 ve všech nových vozech v EU

Už za necelé dva roky si auta v případě nehody sama zavolají o pomoc. Vozidla budou muset mít zabudované senzory, které automaticky vyšlou tísňové volání. Takzvaný eCall musí od roku 2018 fungovat v celé Evropské unii, tedy i v Česku.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nouzový systém eCall

Nouzový systém eCall | Foto: Dominika Kvapilová | Zdroj: Český rozhlas

V případě nehody se speciální krabička v autě sama automaticky spojí s nejbližší tísňovou linkou. V České republice je to call centrum čísla 112. Systém má na starosti ministerstvo dopravy, které příští rok zahájí testovací provoz.

„V říjnu příštího roku by měl začít testovací provoz, budou se tam zkoušet ty nejkritičtější situace, jako je například hromadná nehoda, aby ten systém obstál i při největší zátěži,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold s tím, že Česká republika byla dokonce u samotného zrodu celého projektu.

Na eCall se dopředu připravují také výrobci vozidel. Například mladoboleslavská Škoda Auto bude tento systém montovat od příštího roku do svého nového modelu.

Projekt eCall získal v roce 2012 anticenu pro Velkého bratra. V Soutěži o největšího slídila uspěl kvůli tomu, že jím vybavená auta budou mít na palubě stále aktivní systém GPS, který by teoreticky mohl být zneužit k odposlouchávání a sledování polohy vozu.

„Od roku 2018 budeme napojeni na ten legislativní rámec a integrovaný záchranný systém. To znamená, že na ten rok přebíráme tuto službu my pro naše klienty. Pro nás to bude i velká příprava, pro klienty to bude benefit,“ řekl prodejní šéf Škody Auto Luboš Vlček.

Až 2500 zachráněných životů ročně

Automatické tísňové volání testuje i automobilka Opel. Ta ho nabízí pod názvem Opel OnStar. „Zavedení automatického volání eCall podporujeme z bezpečnostních důvodů. Služba Opel OnStar už samozřejmě funguje stejně jako systém eCall. Navíc v ní ale nabízíme další doplňkové služby,“ vysvětluje manažer David Voss.

Po nehodě můžou být lidé v šoku, kdy nevědí, kde jsou a nedokážou si sami zavolat o pomoc. Ve všech podobných případech jim pomůže právě eCall, který vyšle nouzový signál automaticky.

Jednotný systém bude v zemích Evropské unie fungovat od ledna 2018. Podle odhadů EU jeho zavedení může zachránit až 2500 životů ročně.

dab, Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme