Zprávy → Domácí ekonomika23. února  2012 v 12:57  

Češi přestávají věřit reklamám na kvalitu potravin a nápojů

Lidé přestávají věřit reklamám na kvalitu potravin (ilustr. obr.) - Foto: Fotobanka stock.xchng

Lidé přestávají věřit reklamám na kvalitu potravin (ilustr. obr.)Foto: Fotobanka stock.xchng

Reklama je v dnešní době téměř všudypřítomná. Výzkum, který se zaměřil na to, jak divák reklamu vnímá, provedla spolu s dalšími institucemi společnost Factum Invenio. Zjistila, že Češi přestávají reklamám věřit.

Podle ředitele společnosti Factum Invenio Jana Herzmanna se letošní výzkum soustředil primárně na nákup na základě reklamy a také na její důvěryhodnost. 

Počet lidí, kteří přiznávají, že si produkt koupili na základě reklamy, se snížil meziročně ze 43 na 36 procent. 

„Převažuje nedůvěra. Pětapadesát procent české veřejnosti reklamě nevěří,“ říká Jan Herzmann a pokračuje: „Klíčovou záležitostí, kde reklama vyvolává nedůvěryhodnost, jsou informace o vlastnostech a kvalitě produktů. Týká se to v poslední době především potravin a nealkoholických nápojů.“ 

 

Výsledky výzkumu, jak vnímá český divák reklamu, prezentoval v poledních Ozvěnách dne ředitel společnosti Factum Invenio Jan Herzmann

Vložit na svůj web

Z minulých ročníků výzkumu vyplývá, že značná část veřejnosti však považuje reklamu za užitečnou, důležitou a chápe její společenskou roli. 

„Většinou ale mají pocit, že ta reklama je – v uvozovkách řečeno – určena jiným a oni sami se jí moc ovlivnit nedají,“ vysvětluje Jan Herzmann a dodává, že toto je obrázek, který o sobě mají čeští spotřebitelé. Tento obrázek ovšem může být mylný. 

Někteří lidé reklamu tedy s větší či menší mírou přemáhání tolerují s vysvětlením, že bez ní by neměli televizní program nebo třeba internetovou zábavu. Jiní se ji snaží ignorovat, další naopak berou reklamu jako důležitou komerční informaci. Najdou se i fajnšmekři, kteří reklamu cíleně vyhledávají

Důvěryhodnost reklamy v ČR podle umístění
Autor:  Jan Bumba, Petr Pospíšil  (pep), Marína Dvořáková
Pořad: Ozvěny dne  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–pátek 12:10 a 18:10  |  Délka pořadu: 20 a 50 minut – vysíláno do prosince 2012  
 

Nové články v rubrice

Prezidentské volby v USA

Navrhněte osobnost na cenu

Navrhněte osobnost na ocenění předávané prezidentem republiky v příštím roce u příležitosti založení Československa. Nominovat můžete zde.

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace