Česko chce s Bavorskem spolupracovat na modernizaci železnice z Prahy do Mnichova

Z Prahy do Mnichova by se mohlo do několika let cestovat vlakem rychleji. Česko ve spolupráci s Bavorskem chystá modernizaci železničního spojení, aby splňovalo podmínky pro významnou evropskou komunikaci. Na projekt finančně přispěje německá země a nejspíš i Evropská unie. Po jednání to oznámili ministři dopravy Česka a Bavorska.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Modernizace železniční trati mezi Plzní a Rokycany

Modernizace železniční trati mezi Plzní a Rokycany | Foto: Monika Červená

Bavorský zemský sněm už na projekt rychlejšího železničního spojení uvolnil 6 milionů eur, to je přes 165 milionů korun.

„Tím bychom chtěli urychlit přípravné práce. Zároveň jsme se dohodli, že chceme celý projekt přihlásit také v Bruselu v jako společný projekt. Rádi bychom, aby Evropská unie finančně podporovala jak přípravné práce, tak i samotnou realizaci. Myslíme, že je to velmi důležité,“ řekl bavorský ministr vnitra a dopravy Joachim Herrmann.

Jízda vlakem z Prahy do Mnichova trvá zhruba šest hodin. Po modernizaci by se podle bavorského ministra měla tato doba výrazně zkrátit.

„Pokud se povede elektrifikovat celou trasu a urychlíme tak určité úseky – a navíc by se na české straně daly nasadit vlakové soupravy typu pendolino, která jsou velmi dobrá – tak si dovedu představit, že můžeme dosáhnout dobu jízdy z Prahy do Mnichova za 4,5 hodiny,“ míní Herrmann.

Po lepší trati za 10 let?

Trať musí nejpozději do roku 2030 splňovat standardy pro evropsky významné komunikace. České ministerstvo dopravy musí ještě do konce letošního roku zpracovat studii proveditelnosti modernizace.

„Předpokládáme v našich plánech, že bychom měli zahájit práce na modernizaci trati přes Plzeň a Domažlice až na hranici v roce 2020. Shodli jsme se na tom, že bychom mohli tuto zrychlenou trať dát do provozu v roce 2025,“ potvrdil šéf resortu Dan Ťok za hnutí ANO.

Rychlostní silnice R6 | Foto: Regionální stavební sdružení Karlovy Vary

Plánovaná modernizace železniční tratě do Mnichova má ale i své odpůrce. Třeba Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu považuje za výhodnější propojit Prahu s Mnichovem úplně novou tratí s rychlostí až 350 km/h. Na starých tratích by pak mohly jezdit jen regionální vlaky.

Ministři jednali také o železniční trase z Plzně přes Cheb do Norimberku. Kromě toho se bavili i o silničním spojení mezi oběma zeměmi.

„Kromě dálnice A5 na Norimberk jsme se bavili o tom, že Česká republika má zájem urychlit výstavbu rychlostní komunikace R6 na Karlovy Vary a Cheb. A rovněž o našich plánech na rychlostní komunikaci R4, tradiční trasa Praha – Pasov,“ uvedl Ťok.

Bavorsko přispěje šesti mil. eur na přípravu spojení do Mnichova | Foto: ČTK

mka, Zuzana Petráňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme