Česko letos do Francie vyveze zboží a služby za rekordních 200 miliard

Český export do Francie by letos mohl být rekordní. Podle odhadů totiž Česká republika vyveze zboží a služby za téměř 200 miliard korun. Ze čtvrtiny jsou to výrobky spojené s automobilovým průmyslem, hlavně auta a jejich díly.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Eiffelova věž a Martovo pole v Paříži

Eiffelova věž a Martovo pole v Paříži | Foto: Jan Rosenauer

Narůstá i objem vyvezených kancelářských strojů nebo hraček, kočárků a tříkolek. Česko je ale silné také ve službách, konkrétně v dopravě, turismu a poradenství.

„Francie je naším největším obchodním partnerem, se kterým nemáme společnou hranici. V danou chvíli tam rosteme dvojciferně, a to skoro 18 procenty, což je více, než je celkový průměr našeho růstu všech exportních aktivit,“ potvrzuje Karel Havlíček z Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

Francie je navíc čtvrtým největším investorem v Česku. V současnosti tu působí zhruba 500 poboček francouzských firem. Nejvíce peněz míří do automobilového průmyslu. S investicemi pomáhá i agentura CzechInvest, která od roku 1998 zprostředkovala projekty za 23 miliard korun.

„Francouzští investoři jsou pro nás zajímaví, protože se v současné době orientují na projekty s vysokou přidanou hodnotou, ať už jde o obory, jako je letectví či robotika, nebo i tradiční obory, jako je automobilový průmysl,“ dodává mluvčí agentury Petra Menclová.

Příkladem je společná investice francouzské společnosti PSA a japonské Toyoty do nového závodu na výrobu malých aut v Kolíně. Výše investice přesáhla dokonce 1,3 miliardy eur.

Podle ředitele Francouzsko-české obchodní komory Jaroslava Hubaty Vacka ale přibývá také investic do výzkumu. „Zajímavý fenomén je rozšiřování vědeckých výzkumných center, a například firma Valeo, která má v Praze své vývojové centrum s asi 150 inženýry, hodlá zdvojnásobit jejich počet,“ říká.

V Česku se daří i luxusním značkám, jak módním, tak kosmetickým. V Praze otevřela nový obchod třeba francouzská firma Louis Vuitton.

Simona Bartošová, Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme