CzechTrade loni pomohl českým firmám k zakázkám za 1,3 miliardy

Zakázky v hodnotě 1,3 miliardy korun pomohla loni získat českým firmám agentura na podporu obchodu CzechTrade. Pro víc než tisíc českých firem uskutečnila skoro dva tisíce obchodů. Poptávka po jejích službách meziročně vzrostla o 28 procent.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Policejní auto projíždí podél kolony kamionů na dálnici k terminálu v Doveru

Policejní auto projíždí podél kolony kamionů na dálnici k terminálu v Doveru | Zdroj: Reuters

Zatím stále nejvýznamnější jsou trhy Evropské unie. Čím dál větší zájem je však i o vzdálené země, které nejsou pro české vývozce tradiční. Potvrzují to například dobré výsledky kanceláře v Johannesburgu.

Podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) se právě vývoz výrazně podílel na loňském hospodářském růstu české ekonomiky – podle odhadů vykázal export nový rekord.

Přehrát

00:00 / 00:00

O výsledcích agentury CzechTrade v loňském roce mluvila redaktorka Jana Čermáková. Své postřehy přidal předseda Asociace exportérů ČR Jiří Grund

„Podle předběžných čísel bude hospodářský růst kolem 4,5 procenta. Na tom se obecně významně podílel export, který dosáhne někam ke čtyřem bilionům korun, což je naprosto neuvěřitelné číslo,“ poznamenal Mládek.

Hospodářský růst podpořený exportem se pak příznivě projevuje i na zaměstnanosti.

„Česká republika má druhou nejnižší nezaměstnanost v rámci Evropské unie, hned po Německu. A co vidíme také jako velmi důležité – dochází k růstu reálných mezd,“ doplnil Mládek.

České firmy oceňují podle ministra na vládní agentuře hlavně úsporu času a nákladů. Vyplývá to z dotazníků, které klienti agentury loni vyplňovali.

Podle předsedy Asociace exportérů ČR Jiřího Grunda hraje agentura důležitou roli hlavně v zemích, kde má český exportér málo kontaktů.

„Tak se obrátí na CzechTrade a CzechTrade mu vypracuje zprávu o trhu, kdo tam je k dispozici, s kým by se měl kontaktovat, zprostředkuje to. Já myslím, že to funguje velice dobře a jsem rád, že to je,“ uvedl Grund v rozhovoru pro Český rozhlas Plus.

CzechTrade má v současnosti otevřené kanceláře v asi padesáti zemích po celém světě. Nejúspěšnější zahraniční kanceláří podle hodnoty zprostředkovaných zakázek byla loni pobočka v Budapešti, nejvíc úspěšných případů pak vykázala zahraniční kancelář v Düsseldorfu.

Podle generálního ředitele agentury Radomila Doležala se úspěšnost jednotlivých zahraničních kanceláří vyhodnocuje pravidelně. „Každá kancelář má úkol dosáhnout určitý objem úspěšných případů,“ řekl Doležal.

CzechTrade | Foto: www.czechtrade.cz

O úspěšnosti podle něj rozhoduje více parametrů. „Jestli to, s čím přicházíme do zahraničí, jsou inovativní výrobky, jsou výrobky s vysokou přidanou hodnotou, jestli přicházíme na nová teritoria – nejenom jestli jaksi víc penetrujeme ty stávající – a jestli tam jsou firmy, které nikdy neexportovaly, které mají malé zkušenosti,“ přiblížil Doležal.

Agentura stojí také za účastí českých firem na 113 vybraných zahraničních veletrzích, kterých se zúčastnilo přes sedm stovek podniků.

Letos CzechTrade otevře v Česku pět regionálních exportních míst pro vývozce.

Chce také pokračovat v komunikaci s lokálními firmami prostřednictvím třinácti exportních konferencí, které uspořádá ve spolupráci s Hospodářskou komorou. Cíl je inspirovat české společnosti ke vstupu na zahraniční trhy prostřednictvím zkušeností podniků, které už v zahraničí uspěly.

CzechTrade plánuje také otevřít čtyři nové zahraniční kanceláře, a to konkrétně v Indii, Číně, Nigérii a ve Spojených státech amerických.

Jana Čermáková, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme