dTest: Desítky firem porušují zákon, pro kontakt se zákazníky dál využívají zpoplatněné linky

Spotřebitelské centrum dTest upozorňuje klienty na desítky firem, které podle něj porušují zákon. Společnosti totiž pro komunikaci se stálými zákazníky dál používají zpoplatněné takzvané modré a bílé linky. Jejich využívání přitom omezuje novela zákona o ochraně spotřebitele. Některé firmy proto už placené volání ruší.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Telefonování (ilustrační foto)

Telefonování (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

Až stovky korun za jediný hovor, i takový účet můžou lidé zaplatit při volání bance, pojišťovně nebo třeba dopravci. A to přes zákaznickou linku nebo třeba infolinku. Přestože novela zákona používání zpoplatněných linek omezila, podniky je dál používají. Česká obchodní inspekce už přijala několik stížností přímo od lidí.

„Česká obchodní inspekce v tuto chvíli obdržela několik podnětů a bude je řešit. Zákon hovoří jasně, že prodávající v souvislosti s uzavřenou smlouvou nesmí používat takovou službu, jejíž vyúčtování by pro spotřebitele znamenalo účtování vyšších cen, než je běžná cena hovoru,“ říká mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Přehrát

00:00 / 00:00

Spotřebitelské centrum dTest upozorňuje, že desítky firem porušují zákon, když při komunikaci se stálými zákazníky využívají zpoplatněné bílé a modré linky

To se ale v některých případech děje. Jedna minuta volání přitom může vyjít i na pět korun. Záleží na operátorovi.

„Cena hovoru bývá od koruny padesát asi do pěti korun, ale co je důležitější, ty linky se většinou nezapočítávají do takzvaných volných minut,“ upozorňuje právník spotřebitelského centra Dtest Miloš Borovička.

„Tedy člověk má pocit, že volá v rámci svého tarifu a třeba hovor na pojišťovnu může zabrat třeba 20 až 30 minut, je to poměrně běžné. Takový hovor potom může vyjít na několik desítek i stovek korun nad rámec tarifu, ačkoliv si třeba myslíme, že máme neomezený tarif,“ vysvětluje.

Firmy sice můžou bílou nebo modrou linku využívat, ale jen pro styk s novými klienty. Taková linka zpravidla začíná číslem 81 nebo 84. Podle Miloše Borovičky ale tímto číslem začíná hned několik zákaznických linek nebo infolinek.

dTest vyzval 30 firem ke změně komunikace

„Jakmile to začíná osmičkou a má to za sebou jakákoliv další čísla, už je zpoplatněná. Jsou to společnosti v celé šíři spektra, od e-shopů přes dodavatele energií až třeba po pojišťovny. Je jich několik desítek, na které jsme přišli a které jsme upozornili na jejich protiprávní jednání. Pokud chceme reklamovat, nahlásit pojistnou událost nebo něco podobného, musí to být linka, která stojí jako běžný tarif, nesmí stát víc,“ upozorňuje.

Bílou nebo modrou linku používají třeba banky, pojišťovny, dopravci, vodárny, mobilní operátoři, e-shopy nebo doručovatelé, například i Česká pošta. Pro hlášení poruch nebo reklamací je ale používají i některé energetické společnosti, jako je třeba ČEZ nebo Pražská energetika.

Společnosti se brání, že zákon neporušují. Třeba ČEZ tvrdí, že má zákaznickou linku, kam můžou lidé volat za běžné ceny. Barevnou linku má i Kooperativa, podle mluvčího Miroslava Káni ji ale brzy zruší.

„V tuto chvíli využíváme bílou linku, nicméně už od července máme zažádáno o novou telefonní linku, která bude běžné číslo. Nová linka samozřejmě bude lacinější, protože se bude volat za běžné sazby a budou to i sazby, které se například počítají i do volných minut,“ dodává.

Zrušit placenou linku chce například i dopravní společnost PPL. Pokud zpoplatněné linky firmy nezmění, podá dTest podnět České obchodní inspekci. Za porušení zákona hrozí firmám pokuta až do výše jednoho milionu korun.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme