Hokejový šampionát láká sponzory, někteří ale používají MS v reklamě nezákonně

Světový šampionát v ledním hokeji, který se letos koná v Praze a Ostravě, je bitvou nejen pro hokejisty, ale také pro sponzory. Desítka firem využila mimořádně sledované události, aby zviditelnila svoji značku, a turnaj díky tomu získá do rozpočtu desítky milionů korun. Najdou se ale i obchodníci, kteří oficiální marketing obcházejí a snaží se na šampionátu nelegálně přiživit, bez toho aniž by zaplatili.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

MS hokej ČR vs. Rakousko sledovala zaplněná O2 aréna

MS hokej ČR vs. Rakousko sledovala zaplněná O2 aréna | Foto: Český rozhlas

„Nejčastěji jsou to obchodní řetězce, pak prodejci spotřebního zboží, potravin,“ vyjmenovává ředitelka agentury BPA Jana Obermajerová, jaké firmy nejčastěji porušují licenční práva k šampionátu.

Jeho výhradním marketingovým partnerem je právě agentura BPA. Ta už v prvních dnech mistrovství zaznamenala řadu případů, kdy se na něm chtěli různí podnikavci přiživit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak využívají některé firmy velké šampionáty ke zviditelnění, zjišťovala redaktorka Zuzana Petráňová

Některé obchodní řetězce třeba lákají zákazníky na soutěž o lístky, přestože vstupenky nesmějí používat pro reklamní účely, když nejsou sponzorem. Jedna sázková kancelář zase lákala na výhru v reklamě, ve které použila fotku reprezentačního dresu s číslem 68.

„V první řadě se snažíme společnosti na to upozornit. V případě, že si uvědomí, že použily něco, co neměly, a prezentaci stáhnou, tak k dalším krokům nepřistupujeme,“ upřesňuje Obermajerová.

Hokejové MS je na každém kroku. Reklamám neuniknou ani hráči

Číst článek

Pokusů neoprávněně se zviditelnit přibývá

Snaha využít masové sportovní akce i ke zviditelnění své firmy, je stále častější. Dostala dokonce i odborný název - takzvaný ambush marketing. Podle toho, jestli porušuje licenční práva, se dělí na legální a nelegální.

Přehrát

00:00 / 00:00

Kolik stojí suvenýry na hokejovém mistrovství světa a zda je lidé kupují, ověřoval redaktor Ľubomír Smatana

„V poslední době je těch pokusů víc. Souvisí to s tím, jak roste cena toho stát se oficiálním sponzorem čehokoli – mistrovství světa ve fotbale, olympiády, ale i mistrovství světa v hokeji, tak logicky stále méně značek si na to sáhne, naopak se pokouší z toho něco získat tím, že nebudou oficiální partneři, ale že právě zkusí něco jako ambush marketing,“ vysvětluje Tomáš Janča z agentury 2Score.

Třeba ve srovnání s olympiádou ale nejsou pravidla pro hokejové mistrovství tak přísná. Například akrobatický lyžař Aleš Valenta musel na zimní olympiádě v Salt Lake City skákat s helmou polepenou neprůhlednou páskou. Jednoduše proto, že na ní měl logo energetického nápoje Red Bull. Oficiálním sponzorem olympiády byla ale společnost Coca Cola.

Sponzoři pokryjí jen část nákladů

Na letošním šampionátu by ale podle šéfky BPA Jany Obermajerové taková situace nevadila. „Týkají se pouze jeho osobně, nikoli celého týmu,“ říká. Přesto se každá snaha o zviditelnění na sportovní události hlídá stále přísněji.

Posuzuje se třeba i to, kde všude se teď najednou objevují postavičky maskotů šampionátu Boba a Bobka. Oficiální sponzoři totiž do hokejového mistrovství světa v Praze dají desítky milionů korun. Pokryjí tím ale jen malou část rozpočtu sportovní události.

Přehrát

00:00 / 00:00

A jak zvedá šampionát tržby v českých hospodách, zjišťovala redaktorka Andrea Švubová

„Rozpočet se pohybuje někde okolo částky 650 milionů korun, v podstatě je tvořen z pěti procent z marketingových příjmů,“ potvrzuje ředitel marketingového oddělení Českého svazu ledního hokeje Pavel Landa.

Tradičním hlavním sponzorem světového šampionátu v ledním hokeji je Škoda Auto. Mezi další patří třeba Coca Cola, McDonald‘s, Fortuna nebo ČEZ.

Mistrovství světa v hokeji ale není jen záležitostí sponzorů nebo firem, které se snaží zviditelnit, zisky přináší také českým hospodám. Ve větších městech i na venkově. Šampionát je podle provozovatelů zárukou vyšších tržeb. „O šedesát sedmdesát procent to určitě naroste,“ říká Aneta Hudečková, která čepuje pivo v jedné z hospod na Jesenicku. Jiné podniky potvrzují nárůst tržeb zhruba o třicet až čtyřicet procent.

Andrea Švubová, Zuzana Petráňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme