Kampaň na podporu českých potravin přilákala podle ministerstva do obchodů tisíce zákazníků

Vánoční kampaň na podporu českých potravin údajně přilákala do obchodů tisíce zákazníků. Podle resortu zemědělství lidé za české výrobky utratili v průběhu dvou měsíců zhruba 100 milionů korun. Součástí projektu byla i soutěž o hodnotné ceny - jako třeba automobil nebo dovolená na farmě.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování (ilustrační foto)

Nakupování (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

Soutěž spustilo ministerstvo zemědělství na začátku října. Stačil jen nákup 30 českých výrobků s označením Klasa, Regionální potravina nebo třeba Bio zebra.

Za vystříhaná loga z obalů čekalo na výherce více než padesát tisíc cen.

Podle ministra zemědělství Mariana Jurečky z KDU-ČSL byl zájem o soutěž obrovský:

Přehrát

00:00 / 00:00

Kampaň na podporu českých potravin údajně přilákala tisíce zákazníků, kteří za ně utratili 100 milionů korun. Natáčela o tom Zuzana Švejdová

„My jsme očekávali, že nám přijde zhruba 75 tisíc hracích karet. Nakonec jich máme více než 110 tisíc. Když si uvědomíme, že na každé kartě je 30 log jednotlivých výrobků, tak můžeme říct, že se prodalo více než 3,2 milionů výrobků.“

Na celkové vyhodnocení si ale resort musí ještě počkat. Přínos kampaně potvrdí až celková čísla prodejů od konkrétních výrobců a obchodů.

Podle místopředsedy Strany svobodných občanů a autora výzvy, podle níž by měli spotřebitelé kupovat, co chtějí - Radima Smetky se ale takové kampaně většinou minou účinkem:

„Už se v minulosti ukázalo, když probíhaly předchozí kampaně, jako třeba Ryba domácí a podobně, že to mělo naprosto minimální vliv. Výdaje státu byly v řádu desítek milionů korun a přínos pro zemědělce rozhodně nebyl takový, jaký by si představovali.“

Marketingové kampaně resortu už v minulosti kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad. Jen za posledních šest let se do nich vložilo jeden a půl miliardy korun. Jejich přínosnost ale nikdo nekontroloval.

Problémy s poštou

Vánoční projekt za šedesát milionů korun už od počátku provázely problémy. Česká pošta totiž nerozeslala hrací karty na všechny určené adresy. Soutěžit proto mohl jen omezený počet lidí.

„My jsme měli opravdu velký problém v případě doručování hracích karet Českou poštou, kdy víme, že ve většině částí Prahy a v mnoha dalších městech hrací karty do některých schránek vůbec nedorazily,“ dodává Marian Jurečka. Resort proto služby České pošty reklamoval.

Někteří zákazníci ale mají problém se v množství značek takzvaně českých výrobků vyznat. Podle předsedy Asociace soukromého zemědělství Josefa Stehlíka navíc chybí definice české potraviny:

„Dohledatelnost, jestli to je stoprocentně české zboží nebo výrobek českého původu je v ve volném pohybu zboží v rámci EU těžká. Obtížně se specifikuje, jestli to je víceprocentní český výrobek, nebo je to výrobek, který tu byl zpracován.“

Ministerstvo zemědělství proto připravuje vyhlášku, která by českou potravinu vymezila. Podle resortu by potravina mohla mít označení česká jen v případě, že je vyrobena na území České republiky. Výrobce tu navíc musí mít sídlo a z tuzemska musí pocházet nejméně 75 procent surovin.

Značky kvality | Foto: ČRo

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme