Na nákupu věnců a květin na Dušičky lidé letos šetří

Už v neděli si lidé připomenou Památku zesnulých, tedy Dušičky. Pro zahradnictví a květinářství patří poslední říjnový týden spolu s Vánocemi k nejdůležitějším obdobím v roce. Tržby ale v posledních letech klesají.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dušičky (ilustrační foto)

Dušičky (ilustrační foto) | Foto: Marián Vojtek

Lidé za dušičkové zboží průměrně utratí asi 500 korun. Podle prodejců už ale Dušičky nejsou, co bývaly. Lidé se totiž na výzdobě hrobů snaží ušetřit. Místo hotových smutečních věnců a vazeb dávají přednost vlastní výrobě.

Poptávka je proto spíš po drobných ozdobách, korpusech nebo svíčkách, jak potvrzuje květinářka v centru Prahy: „Dost často se kupují řezané chryzantémy, potom samozřejmě věnečky a přízdoby. V poslední době si lidé spíše kupují přízdoby a věnečky si dělají doma. Většinou tak utratí průměrně 200 až 300 korun.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Podle prodejců už Dušičky nejsou, co bývaly. O tématu natáčela Zuzana Švejdová

Takzvaný květinový byznys rok od roku klesá. Zatímco před dvěma lety každý Čech utratil ročně za květiny skoro tisíc korun, loni už to bylo jen zhruba osm set korun.

Obchodníci se snaží přizpůsobit ceny i sortiment. S menším zájmem se potýkají hlavně drobní prodejci, kteří doplácí na levnější věnce a doplňky z Číny nebo Polska. Dušičkové zboží za nižší ceny nabízejí i obchodní řetězce, kvůli kterým přichází malé prodejny o zákazníky. I přes nižší tržby ale prodejci řadí Dušičky k obdobím, kdy vydělávají nejvíc peněz.

„Je to lepší období tržeb, ale rozhodně to není top, rozhodně se to nevyrovná Valentýnu, Vánocům a podobně. Velký odliv zákazníků je samozřejmě v marketech, kde je zboží sice strojové, ale cenově daleko dostupnější. Cena bude někde o 20 až 30 procent nižší,“ říká pražský prodejce květin.

S vyššími tržbami naopak počítají zahradnictví. Na Dušičky se připravují i několik týdnů dopředu.

Přestože zákazníci nakupovali zboží už během podzimních prázdnin, největší nápor očekávají prodejci až během víkendu.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme