Nakladatelství se při vydávání knih stále častěji spojují. Snižují tím rizika i náklady

Čeští nakladatelé se začali při vydávání knih stále častěji spojovat. Některé tituly mají společnou vražednou kombinaci drahých práv a zároveň nejistého komerčního potenciálu. U jasných komerčních hitů je zase riziková bitva o nakladatelská práva. Proto pod názvem knihy a jménem autora najde čtenář často několik vydavatelských domů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Svět knihy 2016

Svět knihy 2016 | Foto: Filip Jandourek

Jedním z největších knižních hitů posledních let je Gottland. Polský autor Mariuš Stigel s ním dodnes slaví úspěch. Nakladatelství Dokořán se při jeho vydávání spojilo s nakladatelstvím Máj Jaroslavy Jiskrové.

Přehrát

00:00 / 00:00

Česká nakladatelství se při vydávání některých titulů stále častěji spojují. Ponižují tak riziko, ale i zisk. Natáčel o tom Radek Kříž

„V případě Gottlandu jsme váhaly obě nakladatelství, protože polských knih se podle mých zkušeností prodávalo okolo 300 kusů ročně. Říkali jsme si ovšem, že název Gottland by mohl zabrat. Knížka byla fascinující, tak jsme do toho šli. A on se z toho stal bestseller,“ říká Jiskrová.

Do dnešních dnů si čtenáři vyžádali dvacet dotisků. Úspěch obě nakladatelství inspiroval k vydání celé řady literárních reportáží polských autorů. Dokořán, jako větší nakladatelství, se stará o výrobu knih, vysvětluje zástupkyně šéfredaktorky Klára Soukupová:

„Jaroslava Jiskrová přináší myšlenky, nápady, ideje do jakých knih se pustit. My, protože jsme větší nakladatelství, můžeme zajišťovat výrobu, můžeme komunikovat s tiskárnami, s distribucemi, podílet se na té realizaci.“

Spojení nakladatelství u titulů s nízkým nákladem je jedna z možností, jak je dostat ke čtenářům. Důvodem pro kooperaci při vydávání jasných komerčních hitů jsou náklady na autorská práva. A taky hledání partnera, který knihu dokáže prodat čtenářům, uvádí Václav Tobořík z nakladatelství Kristián:

„Tím, že do toho vstupujete oba dva, ponižujete riziko v případě, že se to nepodaří, na polovinu. Ale v případě, že ten titul bude úspěšný, si vlastně teoreticky snižujete míru ziskovosti.“

Václav Tobořík z nakladatelství Kristián se ale přesto při vydávání poslední knihy Božská Florence spojil s Ikarem. Ten má dlouholeté zkušenosti s distribucí knih.

Radek Kříž Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme