Zprávy → Domácí ekonomika16. července  2012 v 14:56  

Na ŘSD dorazily obálky od zájemců o první část miliardové přestavby dálnice D1

Stavba mostu přes dálnici D1 u Říčan, EXIT 11 - Foto:  ŘSD ČR

Stavba mostu přes dálnici D1 u Říčan, EXIT 11Foto:  ŘSD ČR

Firmy dnes měly poslední možnost přihlásit se o 4,5miliardovou zakázku na opravu první části dálnice D1. Kolik firem přesně projevilo o zakázku zájem, řekne Ředitelství silnic a dálnic zítra, až otevře obálky s nabídkami. V dalším kole pak budou firmy nabízet konkrétní ceny. Stát očekává, že firmy přijdou s nabídkami nižšími, než je předpokládaná cena.

Začátek rozsáhlé modernizace dálnice D1 se po dnešku výrazně přiblížil. Firmy dnes do 11 hodin dopoledne měly poslední možnost se přihlásit do soutěže na první část oprav dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou. 

Ještě letos na podzim se má začít stavět na prvních pěti úsecích. Pro řidiče to také bude nejhorší fáze, kdy se kvůli demolicím bude jezdit v každém směru jen v jednom pruhu. Prvních pět úseků má bez daně stát podle odhadu 4,5 miliardy korun, jestli se začne stavět na všech pěti, ale není jisté. Státu zatím na jeden z nich chybí stavební povolení. 

 

O modernizaci D1 mluvil na Radiožurnálu zmocněnec pro D1 Jiří Švorc

Vložit na svůj web

Právě dnes by mělo být definitivně jasné, které stavební firmy se chtějí o tuto první část kompletní opravy D1 ucházet. 

„Indicie máme jednak nepřímé, je obrovská poptávka po zakázkách, zejména o stavby dopravní infrastruktury. Samozřejmě máme i celou řadu přímých indicií, které vyplývají z řady dotazů, které v průběhu tendru ŘSD od případných účastníků tendru dostávalo,“ uvádí zmocněnec pro D1 Jiří Švorc. 

„Po otevření nabídek, ke kterému dojde v úterý a ve středu, budeme tyto nabídky vyhodnocovat. První kolo je o vyhodnocení kvalitativních kritérií. Poté je tam zákonem daná lhůta pro případné odvolání možných vyloučených účastníků. Pak bude následovat druhé kolo, kde se již bude soutěžit o cenu a stavební dodávku. Teoretický termín, tedy při dodržení všech zákonných lhůt, za předpokladu, že nebudou uplatněny žádné opravné prostředky, je na uzavření kontraktu na první etapu první říjnový týden,“ pokračuje Švorc. 

Očekávání nižší ceny 

Oprava 160 kilometrů dálnice rozdělená na 21 úseků má v následujících 6 letech stát 25 miliard korun. Nyní se tedy soutěží první etapa v hodnotě 4,5 miliardy. Ministr dopravy Pavel Dobeš z LIDEM ale čeká, že cena bude nižší: 

Během oprav bude na D1 kompletně vyměněná vozovka, měly by se měnit i její podélné sklony kvůli odvodnění, budou přestavěné dálniční mosty. Stovky milionů také půjdou na demolice a znovupostavení mostních nadjezdů. Dálnice bude rozšířena v každém směru o tři čtvrtě metru. Kvůli tomuto opatření, protože se má rozšiřovat krajnice, se musí přestavět i křižovatky

„ S ohledem na krizi i na to, že stavební sektor je opravdu v propadu asi o 9,1 procenta oproti rokům předcházejícím, tak se můžeme důvodně domnívat, že dojde k razantnímu snížení soutěžené ceny.“ 

„Samozřejmě cena se bude soutěžit. Já si myslím, že o to mezi stavebními firmami bude velký zájem, protože je to velká stavební zakázka. A myslím si, že ta cena bude vysoutěžená tak, že se bude opravdu pohybovat v cenách, které budou odpovídat té obtížnosti,“ potvrdil ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil. 

 

Ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil mluví o opravě dálnice D1 ve Světě o druhé na Rádiu Česko

Vložit na svůj web

Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka by opravy měly začít ještě letos: 

„Počítáme s tím optimálním harmonogramem, s podpisem smlouvy k 5. 10. V horizontu dnů může dojít k převzetí staveniště zhotoviteli, k započetí prací. V každém případě může dojít k odvolání zhotovitelů, přestože jsme podle mého názoru udělali maximum, abychom opodstatnění takového odvolání eliminovali.“ 

„V každém případě, i když počítám potenciální termíny pro odvolání, jsme schopni zahájit práce už v tomto roce,“ odhadl Čermák. 

Další otazníky 

Kritici ceny opravy upozorňují na to, že se namísto o krajnici mohla D1 rozšiřovat směrem do středu, protože stavbaři budou v těchto místech stejně měnit kabelové vedení a vyšlo by to tak mnohem levněji. Ostatně takto se daleko levnějším způsobem postupovalo i na západ od nás.  

Jednu z dalších komplikací zmínil před třemi týdny i Radiožurnál. Jde o to, že znění zadávací dokumentace mohly ovlivnit stavební firmy. ŘSD požádalo o připomínky akademickou obec. Profesor ČVUT František Lehovec požádal firmy o připomínkování dokumentace a to ještě před tím, než podmínky stát oficiálně zveřejnil v databázi zakázek. 

Čtěte také: Na rekonstrukci D1 se připravuje i policie

Stát sice tvrdí, že firmy v zadávací dokumentaci nic nezměnily, protože zveřejněna byla prý verze, kterou akademici dokončili ještě předtím, než ji profesor Lehovec rozeslal firmám. Jenže to je jen tvrzení, nikdo to nedoložil. 

Ministerstvo dopravy celou věc posoudilo se slovy, že krok profesora Lehovce je nepřípustný, ale tendr nechalo běžet dál. Uvidí se, jestli tento krok nebude některé z neúspěšných firem záminkou k tomu, aby se proti výběru vítěze odvolala. 

Modernizace dálnice D1 - Foto:  ČTK

Autor:  Petr Sehnoutka  (psp), Petr Jansa  (pgj), Milan Kopp  (mkp),  pir, Martina Mašková  (mam), Eva Presová
Pořad: Zprávy  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle ráno každých 15 minut, většinu dne každých 30 minut, o víkendu večer každou celou hodinu  |  Délka pořadu: 2-10 minut  
 

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace