Podvedení se stále více obracejí na finančního arbitra. Stát chce zapojit i ČOI

Více než 600 klientů se loni obrátilo na finančního arbitra, který řeší mimosoudní cestou spory mezi klienty a finančními institucemi jako jsou banky nebo směnárny. Ještě letos získají zákazníci větší ochranu před nepoctivými prodejci, třeba v případě problémových reklamací. Počítá s tím novela zákona o ochraně spotřebitele. Problémové reklamace by tak měla nově řešit Česká obchodní inspekce.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pevný kurz koruny k euru vytváří stabilní prostředí, které pomáhá ekonomice jako celku.

Pevný kurz koruny k euru vytváří stabilní prostředí, které pomáhá ekonomice jako celku. | Foto: CC0 Public domain, Fotobanka Pixabay

Pár kliků na internetu stačilo k tomu, aby se paní Petra z Rožnova pod Radhoštěm dostala do rukou podvodníků. Na stránkách úvěrové společnosti si sjednala rychlou půjčku na 900 tisíc korun. Jenže v tom byl háček.

„Paní nám hned volala, že jsme splnili jejich podmínky a že nám půjčku dají. Museli jsme ale buď ručit nemovitostí, řešit to prostřednictvím několika ručitelů, nebo složit vratnou zálohu ve výši dvou splátek,“ popisuje paní Petra.

Na účet společnosti proto poslala zálohu přes 12 tisíc korun. Po zaplacení ale společnost přestala komunikovat. Půjčku, ani zálohu už paní Petra neviděla.

„Pořád se vymlouvali, že na to mají ještě 30 dnů a dalších 30 dnů. A potom už ani nebrali telefon na zákaznické lince. Opravdu s námi přestali komunikovat.“

Prostřednictvím internetu se proto obrátila na finančního arbitra, který jí spor s úvěrovou společností pomohl řešit. Podle rozhodnutí arbitra společnost skutečně porušila zákon.

Přehrát

00:00 / 00:00

Finanční arbitr jen loni řešil více než 600 případů. O organizacích, na které se člověk ve finančním sporu může obrátit, natáčela Zuzana Švejdová

„Není nikdy možné vybrat od klienta peněžní prostředky předem a následně už nevykonat nic. Protože neměla náležitosti stanovené zákonem, byla smlouva neplatná. Arbitr rozhodl ve prospěch navrhovatelky a uložil zprostředkovateli povinnost vrátit ji peníze,“ říká zástupce finančního arbitra Lukáš Vacek.

Úřad finančního arbitra pomáhá v Česku už 12 let lidem řešit spory s finančními institucemi, jako jsou banky, životní pojišťovny nebo směnárny, a to bez jakýchkoliv nároků na odměnu.

„Řízení u finančního arbitra je pro navrhovatele zcela bezplatné, nemusí platit žádný poplatek za zahájení řízení nebo za vedení řízení. Pokud navrhovatel není úspěšný, nemusí se bát toho, že vedle toho, že to u nás prohraje, bude platit nějaké drahé právníky banky,“ dodává Lukáš Vacek.

Jen loni se na finančního arbitra obrátilo více než 600 lidí. Finanční arbitr přitom není jediným orgánem, který podobné spory řeší. V oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb pomáhá veřejnosti Český telekomunikační úřad, v energetice zase Energetický regulační úřad. Pro radu se lidé stále častěji obracejí i na spotřebitelská centra.

„Nejčastěji se na nás spotřebitelé obrací s problémy s reklamacemi. Zakoupí si výrobek, v záruční lhůtě se projeví vada a prodejce nevyřizuje reklamaci tak, jak by měl. Co se týká problémů s úvěrovými společnostmi, odkazujeme na finančního arbitra. Odhadem bych řekl, že to bude 50 až 70 případů ročně,“ říká právní poradce spotřebitelského centra dTest Miloš Borovička.

Loni centrum vyřídilo přes 30 tisíc stížností a dotazů. V případě problémových reklamací má zákazník jedinou možnost – obrátit se na soud. Vláda ale chce, aby je do budoucna mohla řešit i obchodní inspekce mimosoudní cestou.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme