Použití hlášky z filmu nebo písně pro reklamu stojí i stovky tisíc korun

Slavné hlášky z filmů nebo písní nejsou zdarma, vzkazují majitelé autorských práv všem, kteří chtějí nejrůznější známé a oblíbené fráze použít dál. Pokud se předem nezeptají a nezaplatí, většinou musí k soudu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volební billboard Strany zelených

Volební billboard Strany zelených | Foto: Strana zelených

Píseň Dělání napsal Zdeněk Svěrák pro pohádku Princové jsou na draka. Společnost Bauhaus si z ní pro reklamní účely vypůjčila před časem část textu „upeč třeba chleba, postav třeba zeď“. Na plakátech nabádala zákazníky, aby si upekli zeď. Svěrák za to na firmě vysoudil 200 tisíc korun.

Za použití úseku písně bude možná platit i Strana zelených. Slogan „A co děti, mají si kde hrát“ použila před volbami v roce 2010. Podle nepravomocného rozsudku za to musí textaři Ladislavu Vostárkovi zaplatit půl milionu korun.

Jiný je případ písně z filmu Limonádový Joe. Slogan „Mého srdce šampion“ ve snímku zazní i bez hudby. Pozměněný slogan teď zaplavil celou republiku. Hlášku „Mého srdce žampion“ využívá řetězec rychlého občerstvení McDonald's.

„Slogan ‚Mého srdce žampion‘ používáme k naší aktuální kampani na houbový burger na základě jednorázových práv k užití na dva měsíce, a to pro instore media, digitální prostředí, citylight vitríny a bigboardy,“ říká mluvčí řetězce Zuzana Svobodová.

Její slova potvrzuje i dědička autorských práv k filmu Limonádový Joe Tereza Brdečková, která firmě práva poskytla. Je totiž dcerou autora scénáře Jiřího Brdečky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Za slavné hlášky a slogany se platí, vzkazují majitelé autorských práv. Pokud je použijete bez svolení, hrozí vám soud. Téma V. Hlaváčové

„Mně to přijde zábavné a legrační a myslím si, že otce by to ohromně potěšilo, že kavárenské vejšplechty, které on a jeho umělečtí přátelé vymýšleli v hrozné době za protektorátu, přežily takových let,“ myslí si Brdečková.

O částce za dvouměsíční kampaň na hamburgery nechce Tereza Brdečková mluvit. Konkrétnější není ani ředitel DILIA Jiří Srstka. Právě divadelní, literární, audiovizuální agentura zastupuje asi 3000 českých majitelů autorských práv. Částky za jejich využití se pohybují od nuly do statisíců korun.

„Záleží na všech podmínkách, třeba teritoriu, že to je pro Českou republiku, bude se to užívat na území Slovenské republiky, Evropské unie. Jakým způsobem se to bude používat - na internetu nebo na billboardech, a jak množstevně,“ vysvětluje Srstka.

Autorská práva trvají v Česku po dobu života umělce a 70 let po jeho smrti.

Simona Bartošová, Veronika Hlaváčová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme