Před 23 lety se v Česku otevřel první velký fastfood. Nyní je prodejen kolem tří tisíc

Dnes je to přesně 23 let od otevření první pobočky McDonaldu v Česku. Od té doby počet rychlých občerstvení skokově přibývá. V současné době jich je okolo tří tisíc. Kromě tradičních fastfoodů, pizza stánků nebo třeba bagetérií přibývají i netradiční provozovny rychlého občerstvení.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hamburger (ilustrační foto)

Hamburger (ilustrační foto) | Foto: stock exchange

V roce 1992 bylo otevření historicky prvního McDonaldu pro Čechy velkou událostí. V pražské Vodičkově ulici stálo přibližně 11 tisíc hladových zákazníků. O novém fastfoodu tehdy informovala ve velkém i média:

„McDonald's vstupuje do Prahy a s ním propracovaný systém práce, kvalita a čistota. Jen pro představu - zákazník může stát ve frontě maximálně dvě minuty, obsloužen za minutu.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Před 23 lety se v Česku otevřela první pobočka rychlého občerstvení. Prodejen tohoto typu přibývá. Téma pro redaktorku Zuzanu Švejdovou

Od té doby přibyla téměř stovka nových poboček a změnila se i nabídka jídel, popisuje marketingová ředitelka společnosti Ivana Šedivá.

„Byla to průlomová záležitost, protože to byl představitel demokratického světa. Něčeho, na co se všichni těšili a byla to obrovská změna. McDonald, který přišel, měl nějakou svoji základní nabídku. V dnešní době si v naší nabídce vyberete od salátu přes wrapy až po burgery,“ popisuje Šedivá.

Česko je pro zahraniční fastfoody atraktivní

Přes veškerou kritiku, která se na McDonald's v posledních letech snesla, zájem o americké jídlo neklesá. Loni čeští zákazníci v tomto fastfoodu snědli téměř 40 milionů hamburgerů.

Konkurence v tomto odvětví od roku 1992 vzrostla. Řetězce se proto snaží odlišovat a nalákat zákazníky třeba na sezonní nabídky, cenově výhodná menu nebo jim vyjít vstříc přístupem v objednávání, potvrzuje provozní ředitel KFC Libor Hubík.

McDonald's otevřel v roce 1992 ve Vodičkově ulici svoji první provozovnu. Jako další se v roce 1994 také v pražské Vodičkově ulici objevil řetězec KFC. Ten se specializuje na pokrmy z kuřecího masa. Další řetězce se otevírají v roce 2003, a to bageterie Subway a Bageterie Boulevard. V roce 2008 pak přichází na český trh Burger King.

„Většina lidí funguje hodně online a my tomu hodně přizpůsobujeme i náš provoz. Vy si můžete třeba na svém tabletu nebo telefonu objednávku sestavit a jenom ji pošlete na výdej, kde svoje jídlo dostanete,“ vysvětluje Hubík.

Mezi nejoblíbenější fastfoody z hlediska tržeb patří McDonald's, KFC nebo Burger King. Na trh se ale dostávají i další koncepty, potvrzuje Barbora Štanglová ze serveru Franchising.cz.

„Česká republika je stále atraktivní pro zahraniční franšízové fastfoodové sítě. Otázka však je, jaká je šance těchto konceptů uspět. Mnohdy mají vysoké nároky - a to jak finanční, tak i technologické,“ upřesňuje Štanglová.

Rychlá občerstvení ale nejsou jen hamburgery a hranolky, v Česku přibývají i zdravé alternativy provozoven nebo specializované fastfoody, například pro vegetariány. Na zdravou výživu se zaměřuje například Famagusta nebo Loving Hut.

Anna Jadrná, Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme