Psychické vydírání, vulgarity, vyhrožování, stěžují si v průzkumu dodavatelé na praktiky řetězců

Maloobchodní řetězce zneužívají své dominantní postavení na trhu, domnívá se 79 procent jejich dodavatelů. Vyplývá to z průzkumu, který si nechalo zpracovat ministerstvo zemědělství a jehož výsledky představilo na dnešní tiskové konferenci. Z pohledu férového a oboustranně vyváženého přístupu vůči dodavatelům nejlépe vyšly řetězce Coop, Globus a Billa, naopak nejhůře Lidl a Kaufland.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování (ilustrační foto)

Nakupování (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

Zhruba třetina dodavatelů uvedla, že má zkušenost s psychickým vydíráním, vulgárním, arogantním nebo jinak nevhodným jednáním. Většina dotázaných uvedla, že situace se po začátku účinnosti zákona o významné tržní síle nezměnila.

„Výsledky, které jsme dostali, jsou pro nás zajímavé, jsou podnětné i pro to, abychom se bavili nejen s dodavateli a odběrateli, ale případně i dalšími resorty o tom, jak celé prostředí kultivovat a posunovat dopředu," řekl Českému rozhlasu ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Přehrát

00:00 / 00:00

Nad interpretací průzkumu se ministr zemědělství Marina Jurečka a Marta Nováková, prezidentka SOCR, neshodli

„Dodavatelé si stěžují, že vztahy nejsou v mnoha rovinách férové, vyvážené, že opravdu nemají třeba možnost měnit některá ustanovení smlouvy. Řetězce se dost často nechtějí k některým věcem zavazovat."

„Je to třeba otázka objemu zboží, kdy na jedné straně dodavatel musí dodávky splnit, jinak je pod sankcemi. Naopak, když řetězec nesplní dohodnutý objem zboží, tak se nic zásadního nezmění,“ popsal Jurečka hlavní výhrady dodavatelů.

Většina dodavatelů v průzkumu uvedla, že situace se po začátku účinnosti zákona o významné tržní síle nezměnila. Osm procent si myslí, že zhoršila vyjednávací pozici u dodavatelů, 11 procent respondentů má dojem, že ji zlepšila.
(Zdroj: ČTK)

Rezervy jsou v komunikaci, míní prezidentka SOCR

Podle Marty Novákové, prezidentky Svazu obchodu a cestovního ruchu však průzkum naopak ukazuje, že vztahy mezi obchodníky jako odběrateli na jedné straně a dodavateli na straně druhé, jsou víceméně standardní jako v jiném typu podnikání.

„Jsem přesvědčena o tom, že to procento, které si stěžuje na vztahy mezi dodavateli a odběrateli, je prostě procento, které je běžné jako v každém jiném typu podnikání. A je zapotřebí, aby odběratel s dodavatelem lépe komunikoval.“

„Nevidíme důvod, proč stále negativně medializujeme jednu skupinu podnikatelů, a to maloobchodní řetězce, které jsou významnými vývozci českých produktů a významnými investory,“ zdůraznila Nováková.

Napaušalizujme, namítá ministr

To však Jurečka odmítl. „Nemluvím plošně o celé situaci v sektoru. Tady jednoznačně vyplývá, že jsou řetězce, které se chovají férově, které tyto problémy nemají, a jejich dodavatelé je hodnotí velice kladně.“

Svaz obchodu a cestovního ruchu dnes uvedl, že průzkum byl proveden na málo reprezentativním vzorku respondentů. Řetězce navíc nebyly do zmíněného průzkumu přizvány a neměly šanci se vyjádřit k praktikám jednání protistran. Průzkum, v němž odpovídalo 164 dodavatelů, stál 475.000 korun bez DPH.
(Zdroj: ČTK)

Současně však poznamenal, že některé řetězce - a lidé v nich - se chovají popsaným způsobem a používají neférové, nátlakové praktiky vůči svým dodavatelům. „Takže nalijme si čistého vína a nepaušalizujme.“

Marta Nováková však připomněla, že s některými obchodníky se vyjednává komplikovaněji, protože jsou „prostě lepšími obchodníky.“

„I to hodnocení, které vyšlo pro ty tzv. nejhorší, je za 3. Takže je to dobré. Neviděla bych to tak, že je to problém, kterým bychom se měli takto závažně zabývat.“

Podle Novákové ale výsledky průzkumu také ukazují, že novela zákona o významné tržní síle vyřešit vztahy mezi dodavateli odběrateli dosud vůbec nepomohla.

Křivá, zato levnější. Obchody zkouší nabízet i nevzhlednou zeleninu

Číst článek

supermarket, zelenina, ovoce, nakupování | Foto: Fotobanka Pixabay

Milan Kopp, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme