V souboji o vánočního zákazníka vedou e-shopy před kamennými obchody

Internetové obchody začínají mít před Vánoci náskok před klasickými obchodními centry. Podle průzkumu GE Money Bank v e-shopech letos poprvé nakoupí dárky více lidí než v kamenných obchodech. Kromě toho je čím dál více Čechů, kteří nenechávají předvánoční nákupy na poslední chvíli, a tržby internetových obchodů tak rostou už od konce září.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

e-shop, nakupování on-line, kreditní karta

e-shop, nakupování on-line, kreditní karta | Foto: FreeDigitalPhotos.net, Naypong

Jen v internetových obchodech utratí letos Češi za vánoční dárky minimálně 21 miliard korun. Každý zákazník v průměru 3 až 5 tisíc korun, říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

„To je podobné jako v kamenných obchodech, ale je zajímavé, že na internetu chtějí utrácet i za dražší dárky, to znamená za dárky přes 10 tisíc korun. Většinou je to elektronika, bílá technika.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Oblibu nakupování po internetu mapovala Zuzana Petráňová

Na internetu koupí podle asociace alespoň jeden dárek až 80 procent Čechů. Podle námi oslovených lidí mají online obchody oproti kamenným prodejnám řadu výhod.

„Budu většinou nakupovat po internetu, protože mě moc nebaví chodit po obchodech,“ říká mladý muž.

„Řekla bych, že polovinu dárků kupuji v e-shopech, polovinu v kamenných obchodech,“ uvádí mladá žena.

Kapacita skladů je využitá na maximum

Sklady obchodů jsou teď naplněné na maximum, potvrzuje předseda představenstva společnosti Mall.cz Marek Liška:

„Proti standardnímu stavu skladů je to teď v sezoně zhruba dvojnásobek. Bavíme se o zásobách v hodnotě půl miliardy a výš.“

Internetové obchody proto kvůli náporu přijmou stovky brigádníků, říká mluvčí firmy Alza Denisa Dlabová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na co všechno je třeba si při nákupu dárků v e-shopech dávat pozor, přiblížil právník spotřebitelské organizace dTest Miloš Borovička

„V letošním roce jsme posílili téměř o tři stovky sezonních zaměstnanců, což je přibližně stejně jako v minulém roce.“

Na českém trhu je v současnosti přes 37 tisíc e-shopů.

Tržby za prodej přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby podle Českého statistického úřadu rostou meziročně zhruba o pětinu až čtvrtinu.

Právník dTestu: Jen srovnávat ceny nestačí

Práva a povinnosti zákazníků e-shopů i prodejců upravil nový občanský zákoník. Podle právníka spotřebitelské organizace dTest Miloše Borovičky vyjasnil mnohé sporné věci, a nákupy na internetu tak učinil bezpečnější.

„Prodejcům ukládá rozsáhlou informační povinnost, při jejím porušení má zákazník řadu práv. Stále platí, že můžeme do 14 dnů odstupovat od smlouvy, ale zkrátila se lhůta, kdy zboží musíme vrátit a kdy nám zase obchodník musí vrátit peníze,“ přibližuje Borovička a pokračuje:

„Takže 14 dnů máme na odstoupení, to stačí ve 14 dnech poslat, a pak máme ještě dalších 14 dnů na to, abychom zboží vrátili.“

Je známo, že Češi slyší na nízké ceny. Obchodníci toho ale často zneužívají a lákají zákazníky na slevové akce, které vůbec nemusí být výhodné. To potvrzuje i právník dTestu.

„Opravdu u těch nízkých cen na internetu pozorujeme různé nešvary. Každý použije srovnávač a najde si nejnižší cenu, ale nevidí za tím třeba další háčky. Nevidí třeba, kolik má e-shop recenzí, jestli je prověřený, nebo ne,“ upozorňuje Miloš Borovička a doplňuje:

„Často se stává, že sice cena vyjede poměrně nízká, nám se to líbí, ale pak už v tom nákupním procesu zjistíme, že prodejce chce nějaké nesmyslné poplatky za poštovné, za osobní odběr nebo podobně. Hodně se stává, že obchodník pouze naláká na nízkou cenu a pak to zboží vůbec nemá.“

Čeští zákazníci nakupují v e-shopech nejvíce v pondělí a nejméně v sobotu | Foto: ČTK

Milan Kopp, mta, Zuzana Petráňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme