Většina českého zboží míří do sousedních zemí. Na prvním místě je Německo

Česká ekonomika je výrazně zaměřená na vývoz zboží. Hlavní roli v něm přitom stále hrají státy Evropské unie. Potvrdila to aktuální data statistického úřadu. Z České republiky přitom směřuje do unijních zemí naprostá většina zboží. V loňském roce to bylo více než 83 procent celého českého vývozu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobilka Porsche v Lipsku

Automobilka Porsche v Lipsku | Foto: Klára Stejskalová

České firmy do států osmadvacítky loni vyvezly zboží za tři biliony a dvě stě miliard korun. Nejvíce putovalo do Německa. Poté následovaly Slovensko, Polsko a Rakousko.

Co se týče dovozu, je pořadí podobné. Na scénu zde vystupuje Čína, která je na druhém místě, pokud jde o objem dováženého zboží. Češi do zahraničí nejvíce vyváží automobily a ostatní dopravní prostředky. Potvrzuje to i ředitel odboru statistiky zahraničního obchodu statistického úřadu Karel Král.

Přehrát

00:00 / 00:00

České podniky vyvezly v loňském roce do zahraničí zboží za více než tři bilióny. Více o tématu Jitka Hanžlová

„Podle posledních čísel to vypadá, že situace je stabilní. Pozice osobních vozidel se i posiluje. Pro většinu zemí je Česko stále montovnou vozidel,“ říká Král.

Většina zboží míří do Německa

Velké zaměření na vývoz do Evropských zemí ale může být i nebezpečné. O hledání nových vývozních teritorií se mluví už dlouho. Prosadit se na jiných trzích ale není zase až tak jednoduché. Místopředseda Asociace exportérů Otto Daněk už před časem namítal, že by bylo krátkozraké opouštět zavedené trhy.

„Naším hlavním teritoriem je Německo. Takové se opouští jen jednou, ale asi bychom se tam už nikdy nevrátili. Závislost na Německu byla, je a bude. Pokud by se to mělo změnit, znamená to pro nás vážný problém,“ uvádí Daněk.

Vyvážíme i do USA

Předseda Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček v této souvislosti připomněl, že se českým firmám daří pronikat i třeba do Velké Británie nebo do Spojených států.

„Tam třeba nevyvážíme tolik zboží, ale realizujeme tam vysokou přidanou hodnotu. Spojené státy jsou v tomto úhlu oproti Velké Británii dokonce až na druhém místě,“ pochvaluje si Havlíček. Český stát se snaží podporovat vývoz do nových oblastí. Pomoc podnikům nabízí například agentura Czech Trade.

Jitka Hanžlová, Ondřej Patrovský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme