Dejte hlas hlášce >> Dejte hlas hlášce >>
Domácí ekonomika10. července  2014 v 03:45  

Většina ojetin má podle policie falešné doklady. Problém budou řešit poslanci

Většina ojetin má podle policie falešné doklady. Problém budou řešit poslanci (ilustrační foto) - Foto: Ondřej Jánoška

Většina ojetin má podle policie falešné doklady. Problém budou řešit poslanci (ilustrační foto)Foto: Ondřej Jánoška

Koupit si v Česku ojetý vůz může být sázka do loterie. Podle police má velká část prodávaných ojetin padělané nebo pozměněné doklady. Kupující se tak vystavuje riziku, že mu auto policie po čase zabaví. Způsob, jak zamezit podvodům s automobily, dnes budou hledat poslanci z výboru pro dopravu.

Pan Petr z Českých Budějovic si před třemi lety koupil v autobazaru ojetou dodávku. Po půl roce mu ale auto zabavila policie. Mělo totiž padělané doklady. Kriminalisté vůz odhalili při akci Čistka. 

„Prověřili jsme, jestli u dovážených vozidel nejsou doklady padělány nebo pozměňovány. Byli jsme až sami překvapeni, jak mnoho případů jsme našli. Spočítaná škoda rozhodně přesáhla už půl miliardy,“ říká náměstek ředitele cizinecké policie Miloš Vacek. 

 

Tématu padělání dokladů u ojetin se věnovali Tomáš Bystrý a Antonín Viktora

Vložit na svůj web

Kupující by si podle odborníků měl původ vozidla důkladně prověřit. To je ale někdy nemožné.  

„Přes advokáta, právníka, aby to bylo v maximální možné míře ošetřeno. Druhá věc je, že když je to auto zlegalizováno opravdu profesionálně, nejen přes doklady, ale i mechanicky, i elektronika ve vozidle, tak člověk nemá šanci to poznat,“ připouští šéf Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Robert Šlachta. 

Zamezit podvodům s auty chtějí i poslanci dopravního podvýboru. Stanislav Huml z ČSSD vidí řešení ve zpřístupnění databází. 

„Otevřít evidence, aby údaje, které nepoškodí žádnou fyzickou osobu, ale vztahují se čistě k vozidlu, byly veřejně dostupné. Abychom byli schopni při koupi vozidla rozklíčovat jeho historii, stav tachometru, zda nebylo kradené. To jsou všechno informace, které by měly být veřejné,“ domnívá se. 

Veřejné by podle něj mohly být databáze výrobců nebo i záznamy z technických kontrol. 

Autor:  Tomáš Bystrý  (tby), Antonín Viktora, Simona Bartošová

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace