Vliv Německa na českou ekonomiku zesiluje. Roste vývoz, dovoz i zájem německých investorů

Význam Německa pro českou ekonomiku každým rokem roste. Jen za posledních šest let vzrost český vývoz o více než polovinu. Vyplývá to z aktuálních údajů Asociace malých a středních podniků a živnostníků. K našemu západnímu sousedovi loni exportovaly firmy zboží a služby za více než jeden a čtvrt bilionu korun. A daří se i dovozu, zájem je hlavně o německá auta nebo třeba taky o potraviny.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výrobní linka Škoda Yeti

Výrobní linka Škoda Yeti | Foto: Škoda Auto

Tomáš Podoba do Česka už pět let dováží německé výrobky - od jídla, přes prací prášky, až po oblečení. Kromě kamenných prodejen provozuje taky internetový obchod. Zájem o zboží s německou nálepkou podle něj mezi lidmi roste. Každý týden vyřídí až 500 objednávek. Nejvíc si lidé objednávají dětskou výživu a oblečení. Při výběru hraje hlavní roli nízká cena.

„Třeba zimní bundy jsou tam diametrálně odlišné v cenách. V Česku se cena kvalitnější bundy může pohybovat kolem 2000 korun a výš. Ta samá bunda nebo podobná, co se týče složení, barev a velkosti se dá v Německu pořídit i za polovinu. A potraviny mají jiné složení, třeba větší podíl masa,“ vysvětluje Podoba.

To potvrdil i loňský test Ústavu konzervace potravin, který hodnotil různé výrobky stejných značek. Zatímco třeba lančmít prodávaný na německém trhu obsahoval čistě vepřové maso. Ten prodávaný na českých pultech měl strojně oddělené maso.

Nejen kvůli kvalitě a nižší ceně, Češi nakupují v německých obchodech i díky širší nabídce zboží. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Gfk.

Nejen Tomáš Podoba těží ze spolupráce s německými podniky. Země je totiž největším obchodním partnerem pro většinu českých firem.

„Německo je naprosto strategickým, klíčovým partnerem. Z pohledu obchodu, ale i investic. Co je ještě důležitější - jeho vliv roste. Co se týká exportu, za posledních 6 let jsme na německém trhu vzrostli o více jak polovinu,“ říká Karel Havlíček z Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

„Z pohledu klíčových komodit tam tvoří téměř 20 procent automobily a příslušenství, nicméně vyvážíme tam poměrně i dost výpočetní techniku, datovou techniku anebo třeba různé výrobky z nábytkářského či čalounického průmyslu,“ upřesňuje.

Rozšíření spolupráce brání nedostatek kvalifikovaných pracovníků

Ze spolkových zemí firmy nejčastěji obchodují s Bavorskem, kam míří skoro třetina zboží nebo služeb. Třeba společnost z východních Čech vyrábí nejrůznější tkaniny a oblečení. Jen v letošním roce vyveze za hranice zboží za přibližně 60 milionů korun. Největší poptávka je podle ředitele firmy Jana Kráčaly právě u německých sousedů.

„Nám se daří export držet na vzrůstajících číslech, daří se nám velmi dobře naplňovat objemy výroby. Ale začínáme se potýkat s tím, že už nemáme dostatek kvalifikovaných lidí, kteří by nám dokázali pomoci s tím, abychom mohli ještě dále růst a přijímat ještě daleko větší objemy než máme aktuálně nyní,“ popisuje.

Chybí hlavně kvalifikovaní pracovníci, jako jsou pletaři nebo šiči. Podobnou situaci s nedostatkem pracovníků řeší i další podniky.

Kromě prvenství ve vývozu si Německo drží i první příčku v importu. Míří sem dokonce dvojnásobek toho, co Česká republika doveze z Číny. V neposlední řadě je pak Německo i lídrem v investicích. V Česku je v současnosti až 4 tisíc podniků s německou účastí.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme