Zájem Čechů přispívat na charitu roste. Mění se ale způsob darování

Češi jsou stále štědřejší a ochotně přispívají na dobročinné účely. Mění se ale způsob, jakým lidé posílají peníze těm, kteří je potřebují.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pevný kurz koruny k euru vytváří stabilní prostředí, které pomáhá ekonomice jako celku.

Pevný kurz koruny k euru vytváří stabilní prostředí, které pomáhá ekonomice jako celku. | Foto: CC0 Public domain, Fotobanka Pixabay

V roce 2013 až 14 zaslali Češi na charitu 4 miliardy 122 milionů korun. Jde o částky, které si odečetli ze svých daňových přiznání. Podle údajů finanční správy si 140 tisíc lidí v průměru v daňovém přiznání uplatňují dar přes 11 tisíc korun.

Ve skutečnosti je ale částka, kterou lidé věnovali na tyto účely ještě vyšší. Nedávný průzkum agentury STEM/MARK ukázal, že za poslední tři roky na charitu nějakým způsobem přispělo 68 procent Čechů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zájem lidí v České republice o příspěvky na charitu postupně roste. Mění se ale cesty, kterými posílají peníze. Podrobnosti zjišťovala Jitka Hanžlová

O něco častěji přispívají na dobročinné účely ženy než muži. Drtivá většina respondentů, více než 90 procent, přispívá formou peněžního daru, a to nárazově. Jen 7 procent lidí volí pravidelný platební příkaz a jen minimum využívá k dobrovolnému příspěvku opakované srážky z platu.

Větší štědrost lidí potvrzuje i Jiří Bárta z Nadace Via, která mimo jiné zkoumá i statistiky o tom, kolik peněz na charitu jde.

„Nedávno jsme se podívali na dárcovská čísla za období roku 2000 až 2013 a v tomto období narostlo dárcovství v České republice dvakrát. Takže ten trend je jasný. A dobrá zpráva je, že jsme ochotnější dělit se s ostatními, jak o peníze, tak to může být i třeba čas nebo nějaké know-how či dobrovolná práce,“ popisuje.

Nejčastěji přispívají přes internet

Podle ankety Fóra dárců lidé nejčastěji přispívají přes internet a hlavně pomocí dárcovské SMS. Postupně klesá ochota darovat peníze přímo na ulicích, na druhou stranu se zvyšuje zájem přispívat on-line na vybrané projekty.

„Jediné, co musí člověk udělat, je přijít na naše stránky a vybrat si dobročinný účel, který chce podporovat. A potom, až se rozhodne něco koupit na internetu, přejde přes naše stránky do obchodu. Tam nakupuje běžným způsobem s tím rozdílem, že několik procent jeho útraty jde na jím zvolený dobročinný účel,“ popisuje jeden ze způsobů mluvčí portálu Štědrý nákup Matyáš Trojan.

Na dobročinné účely přispívají lidé i věcnými dary. Například prostřednictvím Národní potravinové sbírky se k těm, kteří to potřebují, dostalo v roce 2014 173 tun potravin. Podobné je to u oblečení. Do kontejnerů na textil dali lidé 3 tisíce tun použitého oblečení, které by jinak skončilo na skládce.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme