Zájem Čechů přispívat na charitu roste. Mění se ale způsob darování
Češi jsou stále štědřejší a ochotně přispívají na dobročinné účely. Mění se ale způsob, jakým lidé posílají peníze těm, kteří je potřebují.
V roce 2013 až 14 zaslali Češi na charitu 4 miliardy 122 milionů korun. Jde o částky, které si odečetli ze svých daňových přiznání. Podle údajů finanční správy si 140 tisíc lidí v průměru v daňovém přiznání uplatňují dar přes 11 tisíc korun.
Ve skutečnosti je ale částka, kterou lidé věnovali na tyto účely ještě vyšší. Nedávný průzkum agentury STEM/MARK ukázal, že za poslední tři roky na charitu nějakým způsobem přispělo 68 procent Čechů.
Zájem lidí v České republice o příspěvky na charitu postupně roste. Mění se ale cesty, kterými posílají peníze. Podrobnosti zjišťovala Jitka Hanžlová
O něco častěji přispívají na dobročinné účely ženy než muži. Drtivá většina respondentů, více než 90 procent, přispívá formou peněžního daru, a to nárazově. Jen 7 procent lidí volí pravidelný platební příkaz a jen minimum využívá k dobrovolnému příspěvku opakované srážky z platu.
Větší štědrost lidí potvrzuje i Jiří Bárta z Nadace Via, která mimo jiné zkoumá i statistiky o tom, kolik peněz na charitu jde.
„Nedávno jsme se podívali na dárcovská čísla za období roku 2000 až 2013 a v tomto období narostlo dárcovství v České republice dvakrát. Takže ten trend je jasný. A dobrá zpráva je, že jsme ochotnější dělit se s ostatními, jak o peníze, tak to může být i třeba čas nebo nějaké know-how či dobrovolná práce,“ popisuje.
Nejčastěji přispívají přes internet
Podle ankety Fóra dárců lidé nejčastěji přispívají přes internet a hlavně pomocí dárcovské SMS. Postupně klesá ochota darovat peníze přímo na ulicích, na druhou stranu se zvyšuje zájem přispívat on-line na vybrané projekty.
„Jediné, co musí člověk udělat, je přijít na naše stránky a vybrat si dobročinný účel, který chce podporovat. A potom, až se rozhodne něco koupit na internetu, přejde přes naše stránky do obchodu. Tam nakupuje běžným způsobem s tím rozdílem, že několik procent jeho útraty jde na jím zvolený dobročinný účel,“ popisuje jeden ze způsobů mluvčí portálu Štědrý nákup Matyáš Trojan.
Na dobročinné účely přispívají lidé i věcnými dary. Například prostřednictvím Národní potravinové sbírky se k těm, kteří to potřebují, dostalo v roce 2014 173 tun potravin. Podobné je to u oblečení. Do kontejnerů na textil dali lidé 3 tisíce tun použitého oblečení, které by jinak skončilo na skládce.