Britské automobilky se kvůli brexitu bojí 'pádu z útesu'. Klíčový je volný obchod s EU, tvrdí

Automobilky ve Velké Británii loni navzdory unijnímu referendu a jeho dopadům vyrobily nejvíc vozů za posledních 17 let. Celý průmyslové odvětví věří, že se mu bude dařit i nadále a při jednáních o brexitu se mu dostane „zvláštního zacházení“. Generální ředitel britského Svazu výrobců a prodejců aut Mike Hawes ale v rozhovoru pro Český rozhlas přiznal, že se automobilky radši připravují i na krajně negativní variantu. Ta by nastala tehdy, kdyby na konci rozhovorů o brexitu nebyla k dispozici ani velká dohoda s EU, ani dohoda provizorní.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bentley GTC Speed

Bentley GTC Speed | Foto: Dominika Kvapilová

V Británii se takové situaci začalo říkat „pád z útesu“. Vztah Spojeného království s Evropskou unií by se v tom případě začal řídit nevýhodnými pravidly Světové obchodní organizace. „To si zoufale nepřejeme,“ tvrdí Mike Hawes.

„Myslím, že všechny automobilky pracují s nejrůznějšími scénáři. Ještě není nic jistého. Chystáme se na možné přijetí různých kroků. Jestliže naše náklady po brexitu stoupnou, musíme zvýšit naši konkurenceschopnost,“ říká Hawkes s tím, že britské automobilky možná budou muset věnovat víc pozornosti americkému nebo čínskému trhu.

Emisní limity porušuje většina automobilek. S Dieselgate skončí jedna éra, tvrdí odborník

Číst článek

„Pro úspěšnost britského průmyslu je ale naprosto klíčové, abychom mohli i nadále volně obchodovat se zbytkem Evropy,“ zdůrazňuje generální ředitel Svazu výrobců a prodejců aut Mike Hawes, který otevřeně mluví o nejistotě mezi ostrovními automobilkami.

Schází kvalifikovaní pracovníci

Nedávný projev premiérky Mayové ale automobilky částečně uklidnil. Podobný efekt mělo po unijním referendu také rozhodnutí Nissanu udržet výrobu v Británii. To ale obnášelo utajované záruky, které japonský výrobce dostal od britské vlády.

„Ono je ošemetné dělat přílišné závěry z jednoho investičního rozhodnutí. Samozřejmě krok Nissanu byl zásadním rozhodnutím. Ještě ho ale kvůli podpoře státu bude muset prověřit Evropská komise. Věřím, že rozhodnutí Nissanu vycházelo z víry v celý sektor, a ne z nějakého přednostního zacházení,“ říká Hawes.

Ve Spojeném království se hlavně díky silné poptávce ze zahraničí loni vyrobilo přes 1,7 milionu aut, což je meziročně skok o 8,5 procenta. Další výhled je i ve světle brexitu nejasný. Odchod z vnitřního trhu oznámený Theresou Mayovou přinese konec volného pohybu osob a může znamenat problém třeba i se získáváním kvalifikovaných pracovních sil. Mike Hawes si toho je vědom.

Jiří Hošek - zpravodaj ČRo z Velké Británie | Foto: Český rozhlas

„Jsme rychle rostoucí průmyslové odvětví, které je do jisté míry obětí vlastního úspěchu. Nedostává se nám teď kvalifikovaných pracovníků. Máme asi 5000 míst, která nedokážeme obsadit. Automobilky si snaží vychovat místní síly, ale samozřejmě se rozhlížejí i v cizině, a to v první řadě po Evropě. Kromě toho jsme globální odvětví a chceme, aby naši zaměstnanci sbírali zkušenosti v cizině,“ vysvětluje Mike Hawes.

Když už cla, tak co nejnižší

Automobilky byly podle Hawese jako jeden muž proti odchodu Spojeného království z Evropské unie. Celý sektor, který v Británii zaměstnává přes 800 tisíc osob, se prý děsí hlavně celních bariér.

OTÁZKY A ODPOVĚDI: Co je tvrdý brexit? A znáte Tři brexitýry? Přehledně o rozlučce Britů s Evropskou unií

Číst článek

„Ideálně si představujeme volný obchod bez jakýchkoli cel na hotová auta. Zavádění bariér mi tam pro obě strany nedává žádný smysl. Nevím, jestli se dá uzavřít specifická celní dohoda šitá na míru automobilovému průmyslu, ohledně součástek,“ obává se Hawes. Automobilky v Evropě podle něj dokázaly maximalizovat výhody vyplývající z jednotného trhu.

„Že se převážejí motory i jiné díly aut sem a tam přes neviditelnou hranici, dělá naši výrobu mimořádně efektivní. Chceme udělat vše pro to, abychom tenhle model ochránili,“ dodává Hawes.

59 procent součástek v dnešních modelech vyráběných ve Spojeném království pochází z ciziny, přičemž dvě třetiny z tohoto množství z Evropské unie. Pokud by nová realita smluvních vztahů se zbytkem Unie vyústila v uvalení cel, Mike Hawes pevně věří, že cla budou co nejnižší.

Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme