Vánočním trendům v USA vládne internet

Ve Spojených státech už měli Den díkuvzdání, a to je už odedávna psychologický start předvánoční sezony a hlavně masových předvánočních nákupů. Americký trh je nejsilnější a určuje vývoj i jinde ve světě. Zkrátka, při dnešní globalizaci k nám dříve nebo později dorazí to, co si vyzkoušejí v Americe. Své o tom ví zpravodaj Českého rozhlasu ve Washingtonu Alexandr Pícha.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

vánoční výloha

vánoční výloha | Foto: Vít Pohanka | Zdroj: Český rozhlas

Ve Washingtonu sice už rozsvítili vánoční hvězdy na pouličních lampách, ale televize a rozhlasové stanice se zatím s výjimkou reklam drží toho, že stále listopad. Ale na nákupních "mallech" se to už rozjelo naplno. U velkých firem mají debut novinky: od herních počítačových konzolí pro děti, po nové modely opravdových aut. Třeba Lincoln nabízí novou, krásnou limuzínu jako vánoční dárek. A zabírá to. Ale v řadě případů nás ty premiéry naštěstí nepostihnou. Třeba nové herní konzole Playstation 3 i Nintendo se oficiálně dostanou na trh do Evropy až po Vánocích, Sony dokonce až v březnu.

Letošní svátky nesou označení kyber-vánoce. Naprostá většina velkých, ale už i malých prodejců, se naplno vrhla na internetový prodej a nebo na vyčerpávající prezentaci svého zboží na internetu. To je stále stoupající trend, který zatím - zdá se, nemá hranice. Jen oproti loňským Vánocům se čeká o čtvrtinu více nákupů na internetu. A bodují zejména největší prodejci. Třeba největší sít hypermarketů Walmarkt otevřeně nabízí své zboží levněji na internetu, protože je prostě výhodnější pro obě strany, když zákazníci do obchodních domů vůbec nepřijdou.

Americké prodejní webové stránky jsou oproti českým vyspělejší, a to se týká i připojených služeb. Už 80 procent prodejců posílá své zboží v Americe zdarma. A kromě toho, že je levnější, je navíc úplně bez daně, pokud jde zboží z jednoho státu americké unie do jiného. Zásilkovou službu podporuje to, že vám zboží dojde stoprocentně přímo až domů a nepoškozené. Američané se také nebojí platit kartou přes internet nebo šekem. Když totiž někdo zneužije váš internetový bankovní účet nebo šek, banka na prvním místě věří vám. Vrátí vám hned peníze a řeší to dál.

A jaké jsou letošní vánoční hity v USA? Pro děti i dospělé jsou to hlavně počítačové hry. Sony a Nintendo už zaútočily na americký i japonský předvánoční trh s předstihem, čeká se na reakci Microsoftu. Stále více se projevuje trend vypustit hromady dárků i velké rodinné sešlosti a dopřát si vánoční dovolenou. Opravdu velkým hitem jsou týdenní až dvoutýdenní vánoční a silvestrovské dovolené na velkých výletních lodích v Karibiku. Je to levné, s bazénem, diskotékami a další zábavou a na velké lodi se vším komfortem. Jste s tím, koho máte nejraději, a máte výmluvu, že na loď přece nebudete tahat hromadu dárků.

Milan Kopp, Alexandr Pícha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme