Legendární polské loděnice se zachránily?
Polská vláda a Evropská komise dosáhly kompromisu ohledně privatizace loděnic v Gdyni a Štětíně. Komise požadovala jejich odprodej, jinak by musely vrátit státní dotace, což by znamenalo jejich zánik.
Polská vláda přistoupila na plán komisařky pro ochranu konkurence Neelie Kroesové, která původně vůbec nebyla nakloněná záchraně polských loděnic. Loděnice musí rozprodat veškerý svůj majetek a z výnosu zaplatí dluhy, zato ale nebudou muset vrátit státní pomoc ve výši jedné miliardy eur.
Noví majitelé podle dohody převezmou všechny současné zaměstnance, sami ale rozhodnou, co se bude v loděnicích dál vyrábět. Pro polskou vládu je prioritou stavba lodí, která má v Polsku dlouhou a slavnou tradici. Navíc v loděnicích v Gdyni a Štětíně vznikly první nezávislé odbory v zemích bývalého sovětského bloku.
Evropská komise by raději viděla univerzální strojírenskou výrobu, která tolik nepodléhá výkyvům trhu. Evropští výrobci lodí totiž čelí agresivní konkurenci čínských a korejských loděnic.