Legendární polské loděnice se zachránily?

Polská vláda a Evropská komise dosáhly kompromisu ohledně privatizace loděnic v Gdyni a Štětíně. Komise požadovala jejich odprodej, jinak by musely vrátit státní dotace, což by znamenalo jejich zánik.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vstupní brána do loděnice v Gdaňsku

Vstupní brána do loděnice v Gdaňsku | Foto: Martin Dorazín | Zdroj: Český rozhlas

Polská vláda přistoupila na plán komisařky pro ochranu konkurence Neelie Kroesové, která původně vůbec nebyla nakloněná záchraně polských loděnic. Loděnice musí rozprodat veškerý svůj majetek a z výnosu zaplatí dluhy, zato ale nebudou muset vrátit státní pomoc ve výši jedné miliardy eur.

Noví majitelé podle dohody převezmou všechny současné zaměstnance, sami ale rozhodnou, co se bude v loděnicích dál vyrábět. Pro polskou vládu je prioritou stavba lodí, která má v Polsku dlouhou a slavnou tradici. Navíc v loděnicích v Gdyni a Štětíně vznikly první nezávislé odbory v zemích bývalého sovětského bloku.

Evropská komise by raději viděla univerzální strojírenskou výrobu, která tolik nepodléhá výkyvům trhu. Evropští výrobci lodí totiž čelí agresivní konkurenci čínských a korejských loděnic.

Martin Dorazín, Miroslav Panuška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme