Sarkozy chce vrátit výrobu francouzských aut zpátky domů, třeba z Česka

Francouzský prezident Nicolas Sarkozy by chtěl přesunout výrobu automobilů francouzských značek zpátky do své země. Chce tak řešit hospodářskou krizi ve Francii. Nelíbí se mu, že se v jeho zemi prodávají právě vozidla domácích značek vyrobená v zahraničí. Týkalo by se to i kolínské továrny TPCA, která vyrábí vozy Peugeot a Citroën. Sarkozyho slova jsou ale jen politickým výrokem a návrh není v praxi reálný, shodují se na tom čeští odborníci a politici.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nikolas Sarkozy

Nikolas Sarkozy | Foto: Wikimedia

Ministr průmyslu aobchodu Martin Říman slova francouzského prezidenta vnímá jako projev ochranářství: "Ono to prohlášení působí tak trošku úsměvně, ale svým způsobem je velmi nebezpečné. Ne proto, že by se Peugeot nebo Renault rozhodl k tomu kroku, ke kterému je nabádá prezident Sarkozy - jsou to naštěstí soukromé firmy. Ale je to nebezpečné v tom, že to ukazuje, že protekcionizmus ve světě sílí a jestli něco k přispěje k prohloubení krize, tak by to byl masivní protekcionizmus zavedený těmi velkými státy."

Podobný názor vyslovil v ranním interview Radiožurnálu prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Míl: "Ekonomický základ to nemá vůbec žádný. Já bych varoval před takovýmito výroky už z toho důvodu, že konkrétně Francie brání svůj vinařský trh a v podstatě reguluje celou Evropu jenom proto, aby udržela svoji produkci vína a nedostala zahraniční vína na svůj trh. Každá mince má dvě strany. A mám obavy, že ve chvíli, kdy francouzský prezident začne prosazovat takováto opatření, a že je zopakuje ještě dvakrát, třikrát, tak ten negativní dopad na Francii může být docela veliký."

Jak dále Míl uvedl, přesun výroby aut z Česka do Francie je podle něj v praxi nereálný: "Už z toho důvodu, že Renault má společný podnik s Nissanem, Peugeot s Toyotou. Tyto firmy investovaly za nějakých podmínek v zahraničí, mají určité závazky a koneckonců ten management se musí rozhodovat ekonomicky. To znamená, že v momentě kdy to spočte, tak mu logicky vyjde, že je daleko výhodnější vyrábět ty auta tady v Kolíně než kdekoli jinde."

Také člen rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny za ODS Michal Doktor Radiožurnálu řekl, že slova francouzského prezidenta zůstanou jen v rovině politického výroku:

"Výroba u Kolína vznikla za určitých podmínek, zejména za podmínek, které stanovila Česká republika v oblasti investičních pobídek a daňových úlev. Francouzi - respektive ta firma - by nám museli ty daňové úlevy a ty pobídky vrátit. To by se jim jistě nechtělo. Já myslím, že ten návrh pana prezidenta Sarkozyho je čistým populismem."

montážní linka v TPCA | Foto: TPCA

Společnost PSA Peugeot Citroën a automobilka Renault už dříve uvedly, že nehodlají stahovat výrobu ze zahraničí, i když přicházejí podobně jako další továrny o zakázky. Obě značky řadu let expandují téměř výhradně v zahraničí.

Monika Rybáková, Katarína Brezovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme