Zprávy → Ekonomika11. listopadu  2016 v 12:00  

Anticenu sexistické prasátečko dostal olomoucký klub a reklama na nože. Snižují důstojnost ženy

Vítěz podle odborné poroty - reklama na nože - Foto: Sexistické prasátečko

Vítěz podle odborné poroty - reklama na nožeFoto: Sexistické prasátečko

V osmém ročníku anticeny Sexistické prasátečko vybrala veřejnost jako nejsexističtější reklamu tu, která zvala do olomouckého hudebního klubu Buddy´s. Využívala pornografický snímek ženského obličeje potřísněného spermatem.

Vítěz podle hlasování veřejnosti - reklama na klub - Foto: Sexistické prasátečko

Vítěz podle hlasování veřejnosti - reklama na klubFoto: Sexistické prasátečko

Odborná porota vybrala jako nejsexističtější reklamu na nože Pokorný Knives. Je na ní zobrazený roztažený ženský klín, jehož střed nůž zakrývá, a vedle nože je syrové maso, uvedli v pátek v tiskové zprávě organizátoři z neziskové organizace Nesehnutí. 

Reklama na nože je klasickým případem zobrazení nahé ženy bez souvislosti s produktem. Fotografie dává důraz na intimní partie. Reklama podle poroty evokuje násilí a ženu zobrazuje jako sexuální objekt.  

Ženské tělo jako kus masa 

"Zobrazení staví ženské tělo na stejnou úroveň s kusem masa, což je ponižující, nerespektuje ženu jako lidskou bytost a evokuje násilí na ženách jako legitimní a normální," uvedla porotkyně Jana Kvasnicová. Porotce Pavel Horňák uvedl, že reklama přechází od perverznosti k sadismu. 

Čtěte také: Byly poslední předvolební kampaně sexistické? Je-li za vším vtip, o sexismus nejde, tvrdí marketingový expert

Vítěz veřejnosti, tedy reklama na hudební klub, lákala na víkend ve znamení nápoje Spritz. V jedné části byl obrázek lahve a sklenky s alkoholem, v druhé ženský obličej potřísněný spermatem.  

"Reklama je nejenom sexistická v tom ponižujícím slova smyslu, ale navíc ještě poškozovala výrobce alkoholu. Tomu se díky Sexistickému prasátečku podařilo dosáhnout stažení reklamy," uvedla organizátorky soutěže Petra Havlíková. 

Džemfest a klub Cabaret Darling 

Na dalších místech se ať už podle názoru poroty či názoru veřejnosti objevily reklamy na festival Džemfest a erotický klub Cabaret Darling, který umístil reklamu s hlavou dívky s otevřenými ústy do pisoárů.  

"Reklama snižuje důstojnost ženy tím nejhrubším způsobem. Selhala v principu, že i reklamu na erotický klub je možné vést s respektem a ohleduplně," zdůvodňuje volbu porotkyně Jitka Dvořáková. Reklamě na festival vévodila na fotografii obnažená těhotná žena se sloganem: "Zlobila? Ne, jen se na Džemfestu dobře bavila". 

Čtěte také: Ze sexistické reklamy si prý pamatujeme jen sexuální podtext, nikoli výrobek. Bude to i případ kampaně na studentské konto?

V letošní nominaci bylo 88 reklam a veřejnost poslala více než 4000 hlasů. V odborné porotě sedí experti na marketing či na genderovou problematiku a další osobnosti. Letos například hlasovali filmařka Kamila Zlatušková či filmový kritik Kamil Fila. 

Nesehnutí se již osmým rokem snaží upozorňovat na nevkusnou a zpravidla ženy ponižující reklamu. Letos bylo v soutěži méně reklam než v minulosti, což organizátoři s opatrností připsali zlepšující se situaci. 

Autor:   ČTK

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace