Zprávy → Ekonomika21. listopadu  2016 v 17:23  

Deset dní do ostrého startu EET. Tržby musí od prosince evidovat 40 tisíc podnikatelů

Elektronická evidence tržeb začne pro hoteliéry a restauratéry platit už za 10 dní (ilustrační foto) - Foto: Fotobanka  Freeimages

Elektronická evidence tržeb začne pro hoteliéry a restauratéry platit už za 10 dní (ilustrační foto)Foto: Fotobanka Freeimages

Elektronická evidence tržeb začne v Česku platit už za 10 dní. Účtenky se specifickým kódem budou muset od prvního prosince tisknout svým zákazníkům hoteliéři a restauratéři. Celkem se EET v první vlně týká asi 40 tisíc podnikatelů.

Podnikatelé nenechávají přípravy na poslední chvíli a na rozjezd elektronické evidence tržeb se chystají už teď. 

Podle ministerstva financí jde vše velmi dobře. Do neděle si o autentizační údaje požádalo téměř 40,5 tisíce podnikatelů. Vygenerovaných certifikátů je pak téměř 30 tisíc.  

 

Deset dní do ostrého startu EET. Tržby musí od prosince evidovat 40 tisíc podnikatelů. Téma pro Barboru Kladivovou

Vložit na svůj web

Pokud se hoteliéři a restauratéři nestihnout do elektronické evidence tržeb od prvního prosince zapojit, hrozí jim sankce. 

„Sankce jsou dvojí. První jsou pro podnikající fyzické osoby, které mají povinnost evidovat tržby. Pokud by porušili povinnost tím, že by správci daně nezaslali datovou správu o údajích o evidované tržbě nebo by nevystavili účtenky tomu, od koho evidovaná tržba plyne, tak jim hrozí až 500 tisíc korun,“ popsala náměstkyně ministra financí pro daně a cla Alena Schillerová. Další až 50 tisícovou pokutu můžou dostat ti, kteří třeba poruší autentizační údaje. 

Zkouška EET nanečisto i hotlinky 

Podnikatelé si už tři týdny mohou nanečisto zkoušet, jak bude EET fungovat. O pilotní projekt je poměrně velký zájem. V průběhu listopadu se do něj zapojilo více než 11 tisíc podnikatelů, kteří vytiskli přes tři miliony účtenek. Údaje ministerstvo financí nevyhodnocuje. 

Čtěte také: Zkouška evidence tržeb začíná. Ministerstvo spustilo pro podnikatele pilotní verzi

Změnu se podnikatelům snaží ulehčit i v Brně, kde zřídili EET hotlinku. Jeden pracovník tu během čtyřhodinové směny vyřídí až 20 telefonátů. 

„Momentálně se nejčastěji ptají na problémy se získáním certifikátu. Ujišťují se také, zda musí od 1. prosince evidovat. Většinou jsou to drobní podnikatelé, kteří se probudili a zjistili, že by měli evidovat,“ přibližuje Sylva Žemlová z brněnského finančního úřadu. Mezi další otázky patří například to, jak mají podnikatelé postupovat při výpadku proudu nebo internetu. 

V březnu přijdou na řadu velkoobchodníci a maloobchodníci 

Vláda si od zavedení elektronické evidence tržeb slibuje omezení daňových úniků a narovnání podnikatelského prostředí. Nové opatření se ale nelíbí ODS a TOP09. Pravicová opozice EET ostře kritizuje a tvrdí, že zlikviduje mnoho drobných živnostníků. 

EET má v první fázi začít platit od prosince pro hotely a restaurace. Další firmy se budou zapojovat v následujících měsících. Druhá vlna se bude týkat maloobchodníků a velkoobchodníků. Registrační pokladny začnou používat od prvního března příštího roku. 

Přesně o rok později se do EET zapojí zhruba 160 tisíc živnostníků, kteří přijímají platby v hotovosti včetně platebních karet - tedy třeba cukráři, stánkaři nebo taxikáři. Jako poslední si registrační pokladny pořídí asi 150 tisíc podnikatelů a firem, kteří se zabývají třeba výrobou nábytku nebo papíru. Čtvrtá fáze EET se bude týkat ale i kadeřnictví nebo třeba hodinových manželů, a to od prvního června 2018. 

Elektronická evidence tržeb (EET) - Foto:  Český rozhlas

Autor:  Barbora Kladivová

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace