Grandi Stazioni: Za stav Fantovy budovy mohou České dráhy. Rekonstrukce bude do dvou let
Za špatný stav historické Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží mohou podle společnosti Grandi Stazioni České dráhy, které budovu dlouhodobě vlastnily. Grandi Stazioni to v pátek uvedla v tiskové zprávě. Pražské nádraží by mohlo být dokončené do dvou let.
Firma, se kterou nynější majitel nádraží, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), neprodloužila nájemní smlouvu, se také ohradila proti tvrzení SŽDC, že prodloužení smlouvy nedoporučil státní správě Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. České dráhy se proti výrokům Grandi Stazioni ohradily.
"Špatný stav Fantovy budovy je jednoznačně zaviněn jejím vlastníkem, který nechal budovu chátrat desítky let v rozporu s povinnostmi, které mu ukládá zákon o památkové péči," uvedla společnost. Doposud se k převzetí nádraží, které správa železnic uskutečnila minulou neděli, italská firma nevyjadřovala.
'Společnost plnila své povinnosti'
"Společnost České dráhy se důrazně ohrazuje proti tvrzením společnosti Grandi Stazioni. Naše společnost vždy plnila své smluvní i zákonné povinnosti," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
OBRAZEM: Zchátralé plastiky a padající omítka. Fantovka září, část hlavního nádraží ovšem dál straší
Číst článek
Podle SŽDC prodloužení nájmu hlavního nádraží se společností nebylo možné ze dvou důvodů. Prvním z nich je skutečnost, že firma nesplnila smluvní podmínky a nezvládla od roku 2003 opravit Fantovu budovu. Druhým je pak rozpor se zákonem o veřejných zakázkách. "Tuto skutečnost potvrzuje i vyžádané stanovisko ÚOHS, které označuje uzavření dodatku jako podstatné změny smlouvy, tedy jako nepřípustné," uvedla SŽDC před ukončením spolupráce s Grandi Stazioni.
Firma nyní ale poukazuje na vyjádření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a tvrdí, že antimonopolní úřad neposkytl žádné stanovisko, které by nějaké úkony SŽDC schvalovalo. Pracovníci antimonopolního úřadu odpovídali v obecné rovině, nikde v žádosti nebylo uvedeno, že by mělo jít o hlavní nádraží či zadavatele Správa železniční dopravní cesty, uvedl ÚOHS.
Grandi Stazioni se v tiskové zprávě také pozastavila nad postupem Správy železnic a ministerstva dopravy při přebírání budovy v neděli 16. října a následné schůzce s ministrem dopravy Danem Ťokem následující den. Ani jednoho se zástupci Grandi Stazioni nezúčastnili. Podle nynějšího vyjádření to bylo proto, že v neděli odpoledne ještě smlouva, trvající do nedělní půlnoci, se SŽDC nevypršela. Zároveň společnost ve zprávě označila za nestandardní jednostranné stanovení času schůzky na následující časné ráno v sedm hodin ráno.
Rekonstrukce skončí do dvou let
Pražské hlavní nádraží mohlo být podle Grandi Stazioni dokončené do dvou let. Stát na postupu při převzetí budovy trvá.
Společnost Grandi Stazioni tvrdí, že mohla rekonstrukci Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží dokončit do dvou let. Firma se tak poprvé po týdnu vyjádřila k ukončení smlouvy se Správou železniční dopravní cesty. Ta vypršela v neděli 16. října. Stát i nadále trvá na tom, že převzetí nádraží bylo v pořádku.
Zástupci Grandi Stazioni hlavní nádraží předat nepřišli, firma rozesílá výpovědi obchodníkům
Číst článek
„Společnost Grandi Stazioni opakovaně upozorňovala SŽDC, která vycházela z nesprávných či zavádějících právních podkladů o údajné koncesní podstatě tohoto dodatku,“ vysvětlil mluvčí společnosti Grandi Stazioni Martin Hamšík.
SŽDC trvá na tom, že firma měla na opravy dost času, říká ředitel správy osobních nádraží Lukáš Fořt.
Grandi Stazioni bude za rekonstrukci odbavovací haly požadovat přes miliardu korun.