Zprávy → Ekonomika4. listopadu  2016 v 18:20  

Německo zavede mýtné pro osobní auta po volbách v roce 2017, Němci s ekologickými vozy nejspíš ušetří

Na německých dálnicích zatím osobní auta mýtné neplatí - Foto:  Highways Agency,  licence Creative Commons 2.5 Generic

Na německých dálnicích zatím osobní auta mýtné neplatíFoto:  Highways Agency, licence Creative Commons 2.5 Generic

Mýtné pro osobní auta zavede Německo až po parlamentních volbách v příštím roce. Počítá s tím spolkový ministr dopravy Alexandr Dobrindt. Plánované zpoplatnění německých dálnic by se dotklo především zahraničních řidičů, včetně těch z Česka. Německým řidičům, kteří jezdí ekologicky šetrnými auty, by stát mýtné chtěl kompenzovat snížením daně z motorových vozidel.

„Termín zahájení (mýtného) bude v dalším volebním období,“ prohlásil podle agentury DPA ministr před začátkem sjezdu vládní bavorské Křesťanskosociální unie (CSU) v Mnichově. Nezbytné přípravy totiž prý zaberou ještě několik měsíců. V německém parlamentu musí být například projednány možné změny v zákoně o mýtném. 

Dobrindt zdůraznil, že němečtí řidiči nebudou opatřením více finančně zatíženi. Vyjádřil také přesvědčení, že kompromis s Evropskou komisí může být uzavřen ještě během listopadu. Komise původně německý návrh kritizovala, ve čtvrtek ale oznámila, že je blízko dohodě s Berlínem. 

Čtěte také: Dohodli jsme se s evropskými úředníky, zpoplatníme dálnice i pro osobáky, píší v Německu

Německý návrh počítal s tím, že majitelé aut registrovaných v Německu budou od platby za dálniční známku de facto osvobozeni, protože se jim o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Řidiči z ostatních zemí EU by tím ale byli podle Bruselu diskriminováni. 

Kompromis s Evropskou komisí 

Cesta ke kompromisu má spočívat v tom, že Berlín nebude za mýtné kompenzovat všechny německé řidiče, ale především ty, kteří jezdí ekologicky šetrnými auty. Kompenzace tak už nebude přímo vázaná na platbu za dálniční známku, čímž z hlediska Evropské komise odpadne hlavní problém. 

Druhý krok ke kompromisu učinil Berlín tím, že souhlasil se snížením cen za krátkodobé dálniční známky. Komise předtím kritizovala skutečnost, že plánované ceny za známky na dobu kratší než rok jsou v některých případech nepřiměřeně vysoké. 

Spolková republika je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Mýtné v navržené podobě však odmítali němečtí sousedé včetně Česka, Rakouska nebo Nizozemska. 

Německé dálnice - Foto:  Český rozhlas

Autor:   ČTK

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace