Německá vláda schválila zpoplatnění dálnic od roku 2016

Řidiči osobních aut budou od roku 2016 platit za užívání německých dálnic. Roční poplatek bude činit nejvýš 130 eur (3600 Kč), pro ekologicky šetrnější auta bude cena nižší. Návrh příslušného zákona dnes schválila německá vláda, ještě ho musí projednat parlament.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dálnice a dopravní omezení

dálnice a dopravní omezení | Foto: Fotobanka stock.xchng

Zavedení mýtného dopadne zejména na zahraniční řidiče, Němcům se o dálniční poplatek sníží daň z vlastnictví motorového vozidla. Proti tomuto způsobu zpoplatnění dálnic ale má výhrady Evropská komise.

Roční poplatek bude záležet na objemu motoru vozidla a na ekologické šetrnosti jeho provozu. Kromě toho si bude možné zaplatit i dvouměsíční využívání dálnic v ceně 22 eur (600 Kč) a desetidenní, které bude stát deset eur (275 Kč).

Přehrát

00:00 / 00:00

Dopad zavedení mýtného na české řidiče vysvětlil Petr Vomáčka, tiskový mluvčí ÚAMK

Ministr dopravy Alexander Dobrindt očekává, že mýtné přinese německému státu ročně zhruba 500 milionů eur (13,8 miliardy korun).

Evidence registrační značky

Na rozdíl od systému v Česku nebo v Rakousku by se v Německu nelepila na čelní sklo dálniční známka. Po uhrazení dálničního poplatku by měla být do elektronického systému zanesena registrační značka vozidla.

To, zda řidič jede po dálnici oprávněně, nebo ne, budou sledovat kamery, které budou snímat značky všech projíždějících aut.

Výhrady k systému německého mýta vyjádřila Evropská komise. Podle ní znamená zavedení poplatků se současným snížením daní pro Němce nepřímou diskriminaci zahraničních řidičů.

Komise také kritizovala, že krátkodobé dálniční mýtné bude pro řidiče ekologicky šetrných vozů neúměrně drahé ve srovnání s ročním poplatkem.

Bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), která zpoplatnění dálnic ve vládě prosadila, ale výtky Evropské komise odmítá. Podle strany je zákon zavádějící dálniční známky zcela v souladu s právem Evropské unie.

Ve hře jsou i 10denní a 2měsíční známky

„Bude to přímo podle ekologické třídy, euronormy, kterou máme vypsanou v technickém průkazu. A také podle objemu motoru vozidla,“ vysvětlil princip německého systému tiskový mluvčí Ústředního automotoklubu Petr Vomáčka.

„A také podle objemu motoru vozidla – a zde budou znevýhodněna vozidla na naftu, tedy dieslová vozidla.“

Jak také řekl, uvažuje se o tom, že měsíční dálniční známky pro české řidiče by mohly být dostání i v Česku.

„Jsou zde i varianty 10denní známky a 2měsíční, kde 10denní vychází na 10 euro a 2měsíční na 22 euro,“ řekl tiskový mluvčí Ústředního automotoklubu Petr Vomáčka.

Německé dálnice | Foto: Český rozhlas

Helena Šulcová, ČTK, mkp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme