Evropská komise chystá zjednodušení nákupů přes zahraniční e-shopy

Evropská komise chce zjednodušit nakupování přes zahraniční e-shopy. Počítá s tím strategie pro jednotný digitální trh. Spotřebitelé i provozovatelé internetových obchodů narážejí na řadu překážek, jako jsou odlišné smluvní podmínky nebo i příliš drahé přeshraniční poštovné. Komise proto plánuje opatření, která mají online nakupování sjednotit ve všech členských zemích.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování přes internet

Nakupování přes internet | Foto: Český rozhlas, Fotobanka Freeimages

Zahraniční online služby nebo nakupování přes internet využívá podle Bruselu jen 15 procent Evropanů. V rámci domácího státu je to přitom téměř polovina lidí.

Spotřebitelé, podobně jako samotní provozovatelé e-shopů, narážejí na řadu překážek. Komplikace podle firem přináší nejen jazyková bariéra, ale i rozdílné právní a účetní podmínky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak na změny chystané Evropskou komisí nahlížejí prodejci a dopravci, zjišťovala Zuzana Petráňová

Evropská komise proto navrhuje opatření, která by se týkala třeba sjednocení smluvních podmínek nebo poštovného. Provozovatelé evropských poštovních služeb totiž odhadují, že doprava balíků přes hranice stojí dvakrát až pětkrát víc než na domácím trhu.

„Problém je v tom, že v oblasti zasílacích služeb na přeshraniční úrovni dostatečně nefunguje trh. Je tady určité tržní selhání. Vidíme to, že ceny za poštovní zásilky jsou často vyšší, než jsou skutečné náklady, které operátoři s doručením mají,“ vysvětlil vedoucí Zastoupení Evropské komise v Česku Jan Michal.

Výrazný rozdíl v cenách soukromí dopravci nechtěli komentovat. Podle České pošty ale může za drahé doručování přes hranice současný systém logistické sítě.

„Z dnešního pohledu je iluzorní představa, když budeme posílat balík z Pasova do Klatov, že vzdálenost je kratší než z Ostravy do Prahy. Na první pohled ano, ale pokud do toho zapojíme logistické sítě, tak je samozřejmě jednodušší v rámci jednoho státu poslat balík než přeshraničně,“ řekl mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Větší možnosti i konkurence

Evropská komise si slibuje, že spotřebitelé získají díky novince právní jistotu při nákupech v e-shopech kdekoliv po Evropě. A to zejména při reklamaci výrobku. Na druhé straně firmy budou čelit větší konkurenci.

„Bude to mít dopad na národní trhy a na prodejce, protože se otevřou hranice a zostří se konkurence. Ale zároveň to bude rozšíření trhu pro prodejce. Vždycky je příležitost zároveň určité riziko, takže doufám, že to bude mít blahodárný vliv,“ prohlásila eurokomisařka Věra Jourová.

České e-shopy harmonizaci podmínek a větší propojení vítají.

„Já si myslím, že vůbec jednotný digitální trh, jestli bude někoho posouvat, tak spíše malé a střední obchodníky,“ dodal výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

K cenám zásilkových služeb se můžou spotřebitelé i firmy vyjádřit do konce července v rámci veřejných konzultací, které pak Evropská komise zohlední ve svých návrzích.

Zuzana Petráňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme