Zprávy → Ekonomika v Evropě27. února  2016 v 01:00  

EK spustila server na řešení sporů s e-shopy. Pomůže například s jazykovou bariérou

Spory vzniklé při nakupování přes internet má pomoct řešit server EK (ilustrační foto) - Foto:  Český rozhlas, Fotobanka  Freeimages

Spory vzniklé při nakupování přes internet má pomoct řešit server EK (ilustrační foto)Foto:  Český rozhlas, Fotobanka Freeimages

Evropská komise chce usnadnit nákupy na internetu. Reklamace zboží zakoupeného ze zahraničních obchodů se někdy může zkomplikovat třeba kvůli jazykové bariéře. EK proto zřídila server, který má spotřebitelské spory pomáhat řešit. Pokud zákazník není s obchodem spokojený, může na internetových stránkách podat stížnost.

„Když si koupíte něco v Itálii přes internet a budete chtít řešit nějaký problém s reklamací, můžete platformy využít ke kontaktování obchodníka,“ vysvětlil Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra. 

„Druhá možnost je, že už vám obchodník reklamaci odmítl uznat.“ 

 

Reklamace zboží nakoupeného přes e-shop může být složitá, a to zejména pokud obchod sídlí v zahraničí. Pomoct má server EK, popsala Pavlína Nečásková

Vložit na svůj web

Stížnost, kterou zákazník na internetu vyplní, se dostane přímo ke konkrétnímu obchodu.  

Pokud se nedohodnou, vloží se do věci zmíněné spotřebitelské centrum. Případ pak posoudí do 90 dní. 

Spory bude vyřizovat v rámci České republiky i za hranicemi. To by mělo podle právního poradce dTestu Miloše Borovičky pomoct hlavně při časté jazykové bariéře. 

„Občas spotřebitelé řeší problém s cestovními kancelářemi. Dneska je jednoduché koupit si levnější zájezd v zahraničí, ale řešení problémů, když zákazník úplně nerozumí jazyku, je poměrně těžké,“ popsal. 

„Řada e-shopů se tváří česky, mají českou doménu, obsah a obchodní podmínky, ale ve skutečnosti sídlí v zahraničí. Dost často se setkáváme s polskými nebo maďarskými obchody. Jakmile se narazí na problém, tak už to není jednoduché. To jsou přesně ty věci, na které platforma cílí.“ 

Platforma Evropské komise nabízí mimosoudní řešení. Po vyhodnocení případu vydá doporučení a záleží na jednotlivých členských státech, jak se k němu postaví. V České republice rozhodnutí závazná nejsou. 

České spotřebitelské centrum zatím žádný případ řešit nemuselo. Systém má fungovat napříč celou osmadvacítkou, doposud se do něj ale začlenilo 19 států. Zbylé země ještě nemají zřízená kontaktní centra, která budou spory řešit. 

Autor:  Pavlína Nečásková

Nové články v rubrice

Prezidentské volby v USA

Navrhněte osobnost na cenu

Navrhněte osobnost na ocenění předávané prezidentem republiky v příštím roce u příležitosti založení Československa. Nominovat můžete zde.

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace