Nedostatek dílů ohrožuje výrobu v šesti továrnách VW, oznámila automobilka

Přerušení výroby kvůli nedostatku komponentů, který zavinil spor s dodavateli, se týká celkem šesti továren Volkswagenu. Ovlivní to více než 25 tisíc zaměstnanců. Německá automobilka to uvedla v dnešním sdělení. Volkswagen dnes obnoví jednání s dodavateli, s nimiž se dostal do sporu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volkswagen (ilustrační foto)

Volkswagen (ilustrační foto) | Zdroj: Reuters

Dvě dodavatelské firmy, které jsou dceřinými společnosti saské společnosti Prevent, zastavily v minulých dnech Volkswagenu dodávky komponentů pro výrobu. Konkrétně litinových dílů do převodovek a potahů na sedadla.

Pozadí sporu není zcela zřejmé, mluví se ale o tom, že by za konfliktem mohl stát jeden společný projekt, ze kterého sešlo. Volkswagen přitom prý zúčastněným firmám nenabídl kompenzaci. Podle listu Süddeutsche Zeitung požadují jako náhradu za projekt dohromady 58 milionů eur.

Celý spor připomíná boj obra s trpaslíkem - zatímco Volkswagen má roční obrat ve stovkách miliard eur, Prevent má podle serveru Spiegel Online obrat necelých 55 milionů. Přesto dokázal největší evropskou automobilku citelně zasáhnout.

Ta musí zastavit produkci v některých továrnách - například ode dneška na týden odstavila linky na výrobu modelů Golf. Zkrátí taky pracovní dobu tisíců zaměstnanců, nebo je posílá na nucenou dovolenou.

Obavy z toho má i vedení spolkové země Dolní Sasko. Nejen kvůli hrozbě nezaměstnanosti, ale i z toho důvodu, že spolková země je se zhruba pětinovým podílem druhým největším akcionářem Volkswagenu.

Do koncernu Volkswagenu patří i česká automobilka Škoda Auto. Podle jejího mluvčího Tomáše Kubíka se problém s dodavateli Volkswagenu české automobilky nedotkl.

„Výroba společnosti Škoda Auto v současné době běží bez jakýchkoliv omezení,“ řekl Kubík Českému rozhlasu.

Ani podle Vratislava Kulhánka, bývalého předsedy představenstva Škody Auto, by se spor neměl mladoboleslavské automobilky dotknout.

„Týkalo by se to jenom Octavie, poněvadž ta je na stejné platformě jako Golf, a Škodovka si většinu převodovek pro vlastní potřebu vyrábí jak v Kvasinách, tak v Mladé Boleslavi – takže tam by ten dopad být neměl. Maximálně by mohlo jít o nějaké mimořádné motorizace," řekl Kulhánek ve vysílání Radiožurnálu. Současný spor Volkswagenu s dodavateli ho prý překvapuje.

„Většinou si málokterý dodavatel dovolí takovýmto způsobem vyřadit automobilku z výroby. V každém případě je to velmi zvláštní, já jsem se za celou dobu své praxe s něčím takovým nesetkal,“ poznamenal Kulhánek.

MF Dnes nicméně s odvoláním na podnikový odborářský časopis píše, že ve vrchlabském závodě Škodovky, kde se vyrábějí automatické převodovky, začaly od problémového dodavatele chybět takzvané klece diferenciálu. Už koncem minulého týdne se proto výroba na jednom úseku zastavila. Podle odborářů kvůli tomu šest lidí od čtvrtka zůstalo doma.

VW chce součástky zabavit

Volkswagen se kvůli sporu už dříve obrátil na soud, který předběžným opatřením nařídil oběma dodavatelských společnostem, aby v dodávkách pokračovaly. Ty se tomu ale nepodřídily a podaly odvolání. Automobilka žádá o povolení, aby mohla součástky za asistence soudního vykonavatele zabavit. Další soudní stání bude 31. srpna.

Vedení Volkswagenu dnes bude pokračovat v jednání s oběma dodavateli. Ale také se zřejmě bude snažit najít někoho, kdo by byl schopen ty dva výrobce nahradit, protože má jednat také s řadou dalších dodavatelských firem.

Jitka Hanžlová, ČTK, Václav Rokyta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme