Šéf Volkswagenu: Pravidla EU na ochranu spotřebitelů jsme neporušili
Německá automobilka nevidí potřebu kompenzovat vlastníky aut, které poznamenala svým emisním skandálem. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na dopis, který Volkswagen zaslal Věře Jourové - eurokomisařce pro spravedlnost, ochranu spotřebitelů a otázky rovnosti pohlaví.
Jourová v pondělí obvinila známou automobilku z možného porušení evropských zákonů na ochranu spotřebitele, ke kterému mělo dojít ve více než dvaceti státech. Komisařka proto vyzvala německou automobilku, aby vypracovala systém kompenzací pro postižené řidiče v EU podobný tomu, na jakém se dohodla s úřady v USA. Tam se majitelé vozů mohou rozhodnout, zda budou chtít úpravu svého auta nebo jeho odkoupení. Podobné vyrovnání svým zákazníkům v Evropě ale koncern zatím nenabídl.
Automobilka se obhajuje
Volkswagen ve středu zaslal Jourové dopis a v něm nastínil možné technické řešení úpravy aut, které je už k dispozici pro více než polovinu postižených vozů v zemích EU. „Proto jsme přesvědčeni, že není zapotřebí dalších kompenzací," uvedl v dopise ředitel automobilky pro veřejné záležitosti Thomas Steg. Volkswagen rovněž nevěří, že porušil dvě směrnice označené Jourovou, a to o prodeji spotřebitelům a zárukách a o nekalých obchodních praktikách.
Podvodný software v miliónech vozů
Jourová se ve čtvrtek v Bruselu sešla se zástupci 31 spotřebitelských organizací z celé EU. Projednávat se měla lepší ochrana spotřebitelů právě v kontextu kauzy automobilky Volkswagen, která manipulovala s emisemi u svých dieselových aut. Skandál odstartovala loni v září americká Agentura pro ochranu životního prostředí, když koncern obvinila z užívání softwaru umožňujícího při testování skrývat nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen se k této praktice následně přiznal. Po celém světě přitom software instaloval do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto.