Dopravci na Slovensku odvolali protesty

Dopravci na Slovensku dosáhli částečného splnění svých požadavků. Dočkali se dočasné změny v elektronickém mýtné a slibu na snížení daně na naftu. Neuspěli naopak s požadavkem na zrušení poplatku za silnice 1. třídy.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kamiony v koloně

Kamiony v koloně | Foto: Michal Schoffer

Ode dneška projedou řidiči nákladních vozů přes hranice na Slovensko rychleji. Nemusí mít palubní čtecí jednotku, na kterou dopravci čekali mnohahodinové fronty. Do konce března platí výjimka z elektronického mýtného systému a řidič mohou platit mýto jednorázově na hranici.

Výjimka platí pouze pro vozidla, která Slovenskem projíždějí. Na hranici zaplatí řidiči mýto za úsek z jedné části Slovenska na druhé. To by mělo velmi zrychlit překročení hranice a odbourat dlouhé řady,

"Je to záležitost pár minut, kdy přepravce přijde, zaplatí, dostane jeden malý formulář," říká generální ředitel společnosti Skytoll Matej Okáli.

Za mýto se platí zásadně dopředu a společnost Skytoll stanovila 18 tras, kterými mohou řidiči Slovensko projet. Je to jeden z mnoha ústupků po chaosu v mýtném systému

Silnice 1. třídy

Do konce ledna nebudou dopravci na Slovensku platit elektronické mýto za silnice 1. třídy.

Je to další z ústupků, ke kterým donutili svým protestem premiéra Roberta Fica, který zároveň slíbil, že ministerstvo dopravy přehodnotí některé úseky, aby řidiči platili mýto jenom za trasu, kterou opravdu projedou.

Premiér tím dal jasně najevo, že mýtný systém, který neúprosně bránil, má závažné nedostatky.

Na tom se shodují analytici a zdůrazňují, že premiér poprvé od vzniku vlády musel ustoupit. Protestující řidiči ale jejich nadšení nesdílí.

"Nesplnili se náš základní požadavek - zrušení mýta na silnicích 1. třídy. Takže uvidíme," říká jeden z protestujících řidičů Michal Donoval

Do konce června ministerstvo dopravy také označí všechny zpoplatněné úseky, tak jak je to zvykem v Evropské unii. I to byl jeden z požadavků dopravců.

Snížení daně na naftu

Od února slovenská vláda sníží spotřební daň na motorovou naftu, která byla druhá nejvyšší v Evropské unii. Palivo zlevní o 4 koruny.

V tomto případě premiér Fico také vyhověl protestujícím autodopravcům. Ustoupil tak dopravcům, kteří pět dnů blokovali Bratislavu a některá další města.

Premiér splněním jednoho ze základních požadavků ale připravil státní kasu o 100 milionů eur.

Ztrátu chce Robert Fico kompenzovat tím, že zruší dvě ministerstva.

Řidiči slib premiéra vítají, ovšem zůstávají ve střehu, říká zástupce Slovenské unie dopravců Ľuboslav Krystel:

"Nemyslím si, že končíme. Vyhráli jsme bitvu, ale nevyhráli jsem válku."

První vážná porážka

Podle analytiků měli dopravci štěstí, že jejich protest přišel pět měsíců před parlamentními volbami, jinak by premiér tak rychle neustoupil.

Navíc v případě nafty dopravci pouze žádali dodržení předvolebního slibu.

Ústupky Roberta Fica označují také za první vážnou prohru během své vlády.

Kateřina Křenová, Ľubomír Smatana Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme