Piloti Lufthansy přerušili stávku, provizorní plán letů zůstává

Odborový svaz pilotů Vereinigung Cockpit německé letecké společnosti Lufthansa přeruší stávku za mzdové požadavky a zachování pracovních míst. Ode dneška mají spoje létat podle platného letového řádu. Piloti pozastaví stávku minimálně do 8. března.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stávkující piloti Lufthansy

Stávkující piloti Lufthansy | Zdroj: ČTK

Stávka měla původně trvat čtyři dny, během kterých hrozilo naprosté ochromení německé letecké dopravy. Dohoda se zrodila u frankfurtského soudu během ústního projednávání žaloby Lufthansy na údajnou nepřiměřenost stávky.

Předsedající soudkyně oběma stranám sporu navrhla, aby se bez stanovování jakýchkoli předběžných podmínek vrátili k jednacímu stolu. Piloti se na znamení dobré vůle rozhodli až do 8.března zdržet jakýchkoli nátlakových akcí. Seškrtali taky své požadavky. Jednat by se tak mělo už jen o výši platů a pracovních podmínkách.

Podle všeho ale ještě nějakou dobu potrvá, než se Lufthansa vrátí k běžnému provozu. I dnes tak zřejmě zůstane v platnosti provizorní plán letů.

Po pilotech hrozí palubní personál

Po pilotech uvažuje o protestních akcích taky další profesní skupina zaměstnanců Lufthansy. Varovnou stávkou hrozí palubní personál sdružený v odborovém sdružení UFO. Od vedení firmy žádá vylepšení pracovních podmínek.

Stevardi a letušky si představují zvýšení svých reálných mezd o blíže nespecifikovaný, pevně daný příspěvek. Podobně jako jejich kolegové v kokpitu pak mají pocit, že i v jejich specializaci dochází k plíživému převádění pracovních míst k levnějším dceřiným firmám Lufthansy v cizině.

Odborové sdružení UFO taky pro své členy žádá stanovení maximální pracovní doby na 40 hodin týdně. Dosavadní kolektivní smlouvu s palubním personálem vypovědělo vedení Lufthansy už v listopadu. Platnost tarifní dohody vyprší koncem února.

Ve Francii budou stávkovat dispečeři

Problémy se dnes čekají i na francouzských letištích. Z pařížského letiště Orly neodletí každé druhé letadlo, na letišti Charlese de Gaulla zůstane na zemi každý čtvrtý letoun. To vše kvůli stávce leteckých dispečerů. Ti protestují letos už poněkolikáté.

Zneklidňuje je chystané nadnárodní řízení letového provozu. Francie navrhla vytvořit do roku 2012 vícenárodní systém spolu s dalšími pěti evropskými zeměmi. Důvodem je zvýšení efektivnosti leteckých navigačních služeb v Evropě, kde dosud existuje 27 systémů řízení letového provozu.

Francouzské odbory se ale obávají sociálních důsledků tohoto kroku pro nynějších 4400 leteckých dispečerů. Podle posledních informací by se stávka neměla projevit na mezinárodních trasách. Komplikace mají být spíš u letů na kratší vzdálenosti.

Stávka hrozí i v Británii

Protestovat se chystají také zaměstnanci Britských aeroliniích. V hlasování se pro stávku vyjádřilo více než 80 procent odborářů. Generální tajemník svazu Unite Len McCluskey řekl, že výsledek hlasování svědčí o opravdovém rozhořčení mezi členy.

Vedení svazu však nehodlá oznámit data stávek, protože doufá v další vyjednávání. Aby stávka byla legální, vedení svazu musí oznámit její konání s týdenním předstihem. Stávky v Britských aeroliniích by proto mohly začít v březnu. Vedení aerolinií ale přišlo s varováním, že nedovolí svazu Unite firmu zruinovat.

Jiří Hošek, Igor Maňour, Milan Kocourek, Jan Pokorný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme