Rakouští školáci jsou nejhorší ve čtení ze všech zemí EU

Rakouské děti mají velké nedostatky ve čtení. S takovou šokující zprávou přicházejí výsledky testů PISA, pořádané pravidelně pro země Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě. Podle mezinárodní srovnávací studie, jsou ve čtení rakouští školáci nejhorší ze všech zemí Evropské unie.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Děti by se ke čtení měly vést už od útlého věku

Děti by se ke čtení měly vést už od útlého věku | Foto: Fotobanka stock.xchng

Jak v Odpoledním Radiožurnálu uvedla vídeňská spolupracovnice ČRo Marie Woodhamsová, výsledky testů, podle kterých 25 tisíc z testovaných žáků opouští základní školu a neumí dobře číst, jsou pro Rakušany šokující.

„Dnes se v Rakousku snad neřeší nic jiného než tyto hrozivé výsledky testů školáků ve věku 15 a 16 let, kteří dopadli skutečně katastrofálně, především ve čtení. Horší jsou z testovaných zemí už jen školáci v Turecku, Chile a Mexiku,“ přiblížila.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rakouské děti mají podle testů nedostatky ve čtení. Podrobnosti přinesla v Odpoledním Radiožurnálu vídeňská spolupracovnoce ČRo Marie Woodhamsová.

Podle Woodhamsové může za špatnou úroveň žáků základních škol špatný systém výuky učitelů. „Ti jsou nejednotně a ne vždy dobře vzdělaní. Je zde také nedostatek mateřských školek, takže děti ve věku, kdy se získává vztah ke čtení, tuto možnost nemají a rodiče školky nenahrazují,“ dodala.

Když se v Rakousku při jakémkoli problému hledá viník, jsou to podle Woodhamsové téměř vždycky cizinci. „Takže v daném případě by to byly děti cizinců. Ovšem toto tvrzení dnes vyvrátila ministryně školství, podle které 75 procent rizikových dětí, co se týče těchto znalostí, jsou Rakušané,“ vysvětlila.

Na situaci dnes reagoval také spolkový kancléř. Podle něj se vláda musí urychleně a konečně sjednotit na reformě školství. Jak v této souvislosti uvedla spolupracovnice rozhlasu, přetahování o školské reformě trvá totiž v Rakousku už více než dva roky. „Vedle posílení mateřských škol, kterých je málo a jsou velmi drahé, je třeba například na základních školách zavést celodenní provoz, něco jako je v ČR družina,“ dodala.

Znalosti německých školáků se zlepšily

Před několika lety řešili problémy špatných výsledků školáků také v Německu. Průzkum tehdy ukázal, že Němci ve všech zkoumaných znalostech a dovednostech pokulhávali za vyspělým světem. Teď je Německo přibližně na průměru. Sportovně to definoval šéf německé pobočky OECD Heino von Meyer Liter: „Postoupili jsme z druhé ligy do první, ještě to ale není na ligu mistrů.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Prezentace výsledků německého školství od zpravodajky ČRo v Berlíně Kláry Stejskalové

„Diskutovaná je v Německu čtenářská gramotnost. Velké problémy mají děti z rodin, kde ani jeden rodič není rodilým Němcem. Rozdíly jsou také regionální. Dobře si vedou Sasové nebo Bavoři,“ uvedla zpravodajka ČRo v Berlíně Klára Stejskalová.

V průzkumu PISA, který každé tři roky srovnává 65 vyspělých zemí světa prokázali nejlepší znalosti a dovednosti Finové a Jižní Korejci.

Klára Stejskalová, Marie Woodhamsová, Jiří Chum, Katarína Brezovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme