Švýcarsko má ode dneška nejdelší železniční tunel. Měří přes 57 kilometrů

Po 17 letech stavby dnes ve Švýcarsku otevřou nejdelší železniční tunel na světě. Měří přes 57 kilometrů a překonat Alpy bude díky němu možná až trochu nuda. Ostrý provoz v Gotthardském úpatním tunelu začne v prosinci po měsících testování. Švýcaři jsou na unikátní dílo patřičně pyšní. Někteří ale cítí také nejistotu, co jim tato podzemní spojnice vlastně přinese.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cesta ke Gotthardskému průsmyku, kudy vede stará železnice i s původním tunelem

Cesta ke Gotthardskému průsmyku, kudy vede stará železnice i s původním tunelem | Foto: Vojtěch Berger

Zatím ještě musí rychlík stoupat do hor. Po staré trati plné zatáček a také nádherných výhledů až ke starému Gotthardskému tunelu z roku 1882.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nejdelší tunel pro vlaky má ode dneška Švýcarsko, vede pod masivem Gotthardu a měří 57 kilometrů. Natáčel Vojtěch Berger

Novým úpatním tunelem to naopak půjde hodně rovně a také rychle. Vlaky tudy pojedou až 250kilometrovou rychlostí a cesta na jih do Itálie se tím do budoucna zkrátí až o hodinu.

Peter Amacher je geolog, který v úpatním tunelu strávil velkou část posledních let. Výprav dovnitř provedl asi 3,5 tisíce, aby přinesl zajímavé nerosty, které ražba odhalila.

„Chodil jsem tam většinou sám, klidně ve dvě ve tři ráno. Několik kilometrů do nitra hory. Každých padesát metrů lampa, jinak nic. To se buď člověk zblázní, nebo se z něj stane filozof,“ říká Amacher.

'Nově už jen tranzitní země'

Na výstavě v městečku Schwyz cestou ke Gotthardskému průsmyku najdete o tunelech úplně všechno. Dokonce i pochybnosti, jestli vrtat hluboko do skály je vždycky to správné.

„Najednou budou všichni jezdit pod horami, všichni tudy jen profičí někde pod zemí. Stává se ze Švýcarska jenom tranzitní země, nepodkopáváme těmi tunely vlastně tak trochu svoje vlastní základy?“ ptá se Renate Amuatová, která pomáhala výstavu připravit.

Obrázky z výstavy o historii stavby tunelu v Gotthardském masivu | Foto: Vojtěch Berger

Gotthardský horský masiv s průsmykem, podle kterého jsou všechny zdejší tunely pojmenované, leží mezi kantony Uri a Ticino. Na severu hor se mluví hlavně německy, na jihu italsky.

Ostrý provoz v prosinci

Úpatním Gotthardským tunelem sice přicházejí zdejší Alpy o část svého mytického tajemství, výhody jsou ale jasné. Rychlejší spojení má přinést prosperitu jihu Švýcarska, převést velkou část silniční nákladní dopravy na koleje a zrychlit dopravu mezi severem a jihem v rámci celé Evropy.

I když stavaři tunel slavnostně drahám předají dnes, ostrý provoz tam začne až v prosinci po měsících testování.

Gotthardský železniční tunel | Foto: ČTK | Zdroj: ČTK

Alpské tunely - Gotthardský, Brennerský, Simplonský, Mont Blanc aj. | Foto: Český rozhlas

Vojtěch Berger Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme