Zprávy → Evropa26. srpna  2016 v 17:40  

V Istanbulu otevřeli třetí most přes Bosporskou úžinu. Nese jméno sultána Selima

Istanbul. Třetí most přes Bosporskou úžinu má jméno po tureckém sultánovi Selimovi I. Hrozném - Foto:  Reuters

Istanbul. Třetí most přes Bosporskou úžinu má jméno po tureckém sultánovi Selimovi I. HroznémFoto:  Reuters

Břehy Asie a Evropy v Istanbulu spojuje ode dneška třetí most. Jméno nese po tureckém sultánovi Selimovi I, řečeném Hrozný, který vládl Osmanské říši v letech 1512 až 1520. Mnohamilionovému Istanbulu by měl most přinést ulehčení kolabující dopravy. Náklady na vybudování mostu se odhadují na tři miliardy dolarů (75 miliard korun).

Most je součástí nového dopravního systému, který vede severními, okrajovými částmi města a jeho okolím. Budou po něm jezdit v jedné úrovni automobily i vlaky, dvojice kolejí je položena uprostřed mostu mezi čtyřproudovou dálnicí na každé straně. 

Celková délka mostu je 2,2 kilometru, šířka 58,5 metru. Podle tureckého tisku je most nejdelším kombinovaným mostem na světě (pro automobilovou i železniční dopravu) a osmým nejdelším visutým mostem. 

Město Istanbul s 15 miliony obyvatel patří k největším na světě. Jeho poloha na dvou kontinentech a mezi dvěma moři znamená i velké dopravní problémy. Pro zhruba 35 milionu aut doteď sloužily dva mosty. 

Předpokládá se, že přes most sultána Selima přejede 135 tisíc automobilů denně. Přes známý červený Bosporský most přejede denně milion aut.  

Podle loňského průzkumu 146 měst, je odpolední špička v Istanbulu nejhorší situací na silnici ve světě. Půlhodinová cesta se může protáhnout na hodinu a půl i déle. V průměru se každá cesta zdrží o 55 procent. Obyvatelé žijící kolem Bosporu tráví ročně v zácpách 125 hodin. 

Ekologičtí aktivisté v souvislosti s otevřením mostu ale varují, že bude mít katastrofální dopad na životní prostředí. Podle nich podpoří další rozvoj výstavby v už mizejících lesích severně od města, které se stanou lukrativní pro developery spřátelené s vládou. 

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace