Všechna nová auta v EU budou mít od roku 2018 systém přivolání pomoci

Už za 3 roky budou muset mít všechna nová auta povinně systém, který v případě nehody sám zavolá pomoc. Návrh na zavedení takzvaného eCallu dnes schválili europoslanci. Povinnost se týká všech aut vyrobených od dubna roku 2018.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní nehoda (ilustrační foto)

Dopravní nehoda (ilustrační foto) | Foto: Ondřej Jánoška

Systém eCall pošle v případě vážné nehody automaticky zprávu na záchranné číslo 112.

Záchranářům udá polohu auta, třeba i počet lidí v havarovaném voze. To by mělo pomoci hlavně u nehod, při kterých chybí svědci, u nehod na odlehlých místech, v noci a podobně.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nová auta v EU musí mít za 3 roky systém přivolání pomoci. Přiblížili ho motoristický publicista M. Štengel a J. Vobořil z Iuridicum Remedium

„Bude to znamenat rychlejší příjezd záchranných složek, což je docela podstatné. Záleží na tom život, nebo smrt,“ říká zpravodajka návrhu, europoslankyně za ČSSD Olga Sehnalová.

Řidič také bude moci sám stisknout tlačítko eCall například v momentě, kdy se stane svědkem dopravní nehody.

Odborníci tvrdí, že systém nová auta nijak podstatně nezdraží. Pokud ano, tak prý jen minimálně. Podle studii stojí eCall asi 100 eur, tedy zhruba 2700 korun a pokud bude jeho zavádění povinné, čeká se, že cena ještě výrazně klesne.

„V případě masívnějšího rozšíření se samozřejmě počítá, že to bude postupně zlevňovat. Takže jsem viděla i čísla kolem 40 euro,“ upozorňuje Sehnalová.

Odpůrci eCallu se obávají špehování lidí

Systém eCall podle odhadů na evropských silnicích každý rok zachrání až 2500 lidských životů.

Odpůrci eCallu ale tvrdí, že systém může sloužit i ke špehování lidí. Evropská unie za snahu prosadit povinně systém eCall do aut také získala v roce 2012 anticenu Big Brother Award.

„Systém může sledovat pohyb auta. Auto je spojitelné s nějakou osobou. Můžete do budoucna analyzovat rychlost, jakou to auto jede, a pokutovat řidiče za to, že třeba překročil rychlost. Může se to využívat i v pojišťovnictví,“ vyjmenovává Jan Vobořil z nevládní organizace Iuridicum Remedium.

Europoslanci se na jeho zavedení už domluvili s členskými zeměmi Unie, které už ho proto musí schválit jen formálně.

Ondřej Houska Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme