Letní filmová škola končí, zůstane výstava plakátů

Letní filmová škola v Uherském Hradišti dnes končí. Nechává tu ale za sebou zajímavou výstavu věnovanou československému filmovému plakátu. Najdete ji v budově Slováckého muzea, kterou navrhl ve třicátých letech minulého století uznávaný architekt Bohuslav Fuchs.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letní filmová škola 2010

Letní filmová škola 2010 | Foto: Press kit

Pozorný návštěvník tady může napočítat osmdesát filmových plakátů. Je to výstava souhrnná a tak nechybí počiny renomovaných výtvarníků, třeba Karla Taussiga nebo Josefa Vyleťala.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na výstavu věnovanou československému filmovému plakátu zve Eva Rajlichová

„Krásná galerie se stropním světlem, takže to pro mě byla velká prostorová výzva. Od těch nejvýznamnějších autorů jsem dával devět plakátů,“ vysvětluje kurátor Pavel Rajčan. Ale zastoupen je také Kája Saudek.

„On udělal dohromady pouze asi 30 filmových plakátů, zatímco ti ostatní třeba 300. A v podstatě Saudkovy plakáty nejsou úplně zdařilé, on má dva zásadní, k filmu Barbarella a X nestvůra z vesmíru,“ řekl Rajčan.

Výtvarné plakáty k filmům v tehdejším Československu vznikaly až do roku 1989, pro mnoho výtvarníků byly vítanou možností jak se realizovat. Z výtvarného hlediska si mohli dovolit originální koláže nebo velkorysou práci s malým detailem na velké, barevně jednolité ploše. Ke klasice patří například plakát Olgy Poláčkové Vyleťalové ‚Něžná‘ či ‚Sladký život‘ od Karla Vacy.

„A samozřejmě existuje spousta plakátů, které nejsou tak citované ale jsou z mého pohledu daleko kvalitnější. Popularita plakátu vždy odvisí od popularity filmu, takže nejznámější jsou plakáty na známé filmy,“ upozornil Rajčan.

Plakáty k francouzským filmům

Zajímavá je i menší expozice věnovaná plakátům na francouzské filmy, kterou umístil Pavel Rajčan do přízemí. A setkat se tu můžete i s tvářemi hvězd francouzského filmu Jeanem Paulem Belmondem či Brigitte Bardotovou.

„Svoboda tam byla značná, ale když šlo o tak slavné tváře, tak už tenkrát Ústřední půjčovna filmů takřka přikázala, že se tam musí objevit fotka. Je fajn, že výtvarníci když tu fotku měli a ona byla tak nekvalitní, že ji museli domalovat a tím vznikla ta výtvarná zajímavost,“ dodal Rajčan.

Podívat se na to, jak to sluší filmovým plakátům v půvabné funkcionalistické budově slováckého muzea, je možné až do dvanáctého září.

Igor Maňour, Eva Rajlichová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme