Scénářem roku je Domestik. Příběh o kyslíkovém stanu, který zničí fyzičku i vztah dvou lidí

Scénářem roku je Domestik Adama Sedláka. Filmová nadace jeho práci ocenila honorářem čtvrt milionu korun. Dalších 550 000 pak porotci rozdělili mezi renomované autory, jakými jsou Tomáš Vorel, Petr Zelenka a Marek Epstein. Podpora je to významná. V minulosti Filmová nadace ocenila třeba scénáře k filmům Kobry a užovky nebo Domácí péče, které letos zastupují Česko v hlavní soutěži karlovarského festivalu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vítězové scenáristické soutěže Filmové nadace za rok 2015. Zleva Marek Epstein (Šarlatán), Adam Sedlák (Domestik), Tomáš Vorel (Instalatér z Tuchlovic) a Petr Zelenka (Modelář)

Vítězové scenáristické soutěže Filmové nadace za rok 2015. Zleva Marek Epstein (Šarlatán), Adam Sedlák (Domestik), Tomáš Vorel (Instalatér z Tuchlovic) a Petr Zelenka (Modelář) | Zdroj: ČTK

Filmová nadace chce svou podporou pomoci filmařům, protože dobrý scénář je základ dobrého filmu.

„Dobře napsané scénáře se vždycky setkají s diváckým zájmem. Jestli ten film bude mít 500 tisíc nebo půldruhého milionu diváků, to neposuzujeme,“ říká předseda pětičlenného výboru Filmové nadace Ivo Mathé.

„Letošní ročník bych možná přiřadil k těm nejlepším v historii nadace. Je to asi způsobeno tím, že nadace si nebere opce na scénář, jsou volné, hned k dispozici jakýmkoli producentům. To je obrovský pokrok. Anonymní posuzování zřejmě přilákalo celou řadu scénáristů, asi i z těch renomovaných řad,“ dodává.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vítězem scenáristické soutěže Filmové nadace za rok 2015 je Adam Sedlák s Domestikem. S autorem natáčel Petr Kološ

Nejvíc porotce zaujala práce Adama Sedláka.

„Je to pro mě dosud nejvyšší cena, nikdy jsem nic nevyhrál. Vystudoval jsem píseckou filmovou akademii. Teď dva roky tento scénář připravuji,“ prozrazuje Sedlák.

Vítězný scénář Domestik je podle autora drsným příběhem morálního i fyzického rozpadu ‚jednoho sportovce a jednoho vztahu‘.

„Film je z cyklistického prostředí, ale divák po celý film žádný cyklistický závod neuvidí. Vše se odehrává na pár metrech čtverečných v bytě, kde hlavní postava cyklista domestik, což je pozice v cyklistickém týmu, je donucený přejít na individuální trénink. Proto přes zimu trénuje doma, do ložnice si nainstaluje kyslíkový stan, ke zlepšení své formy,“ popisuje děj scénáře.

Alena Mihulová a Boleslav Polívka se sešli ve filmu Domácí péče: Scénář jako ze života

Číst článek

Stan v ložnici má dopad nejen na kondici, ale i vztah hlavního hrdiny.

„Děj nechci moc prozrazovat a vlastně o něm nechci vůbec mluvit. Je to film, který nemůžu ve dvou větách představit. Je to komorní drama, odehrávající se v bytě se dvěma postavami,“ uvedl stručně autor.

Gere si na projekci Pretty Woman ve Varech fotil diváky. Snímky zašle Julii Robertsové

Číst článek

Adam Sedlák není cyklistou, námět ho napadl při sledování Tour de France:

„Začal jsem se ptát na otázky, co cyklista po etapě jí, co dělá, jak spí a nějak jsem narazil na kyslíkový stan, což mě fascinovalo. Celý film je o zlepšování těla, není to o dopingu. Je to o tom, jak člověk může ke svému tělu přistupovat. Je to o hledání dokonalého těla.“

Při předávání grantů vyhlásila Filmová nadace i uzávěrku pro příští rok - je jím 28. únor a znovu se bude mezi scénáristy rozdělovat 800 000 korun.

Petr Kološ Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme