Trnkův digitalizovaný Špalíček se vrátí do kin. Pomohly granty z Islandu, Norska a Lichtenštejnska

Lidovou poezií a tradičními vesnickými zvyky je inspirován první český celovečerní loutkový a kreslený film Špalíček, který v roce 1947 natočil Jiří Trnka. V digitálně restaurované verzi díky grantu z Islandu, Lichtenštejnska a Norska a podpoře ministerstva kultury ho do českých kin vrátí od 23. března Národní filmový archiv.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jiří Trnka: Špalíček

Jiří Trnka: Špalíček | Foto: Česká televize

„Filmová suita na motivy Alšova Špalíčku národních písní sestává z šesti na sebe navazujících částí, situovaných do jednotlivých ročních období. Spojila původně samostatné krátké filmy Masopust, Jaro, Legenda o sv. Prokopovi, Pouť, Posvícení a Betlém. Lyrické vyprávění a hru prostých loutek, inspirovaných lidových uměním, dokreslila hudba Václava Trojana s motivy lidových písní v podání Kühnova dětského sboru," uvedla při čtvrteční projekci v Praze restaurátorka Národního filmového archivu (NFA) Tereza Frodlová.

Upozornila, že digitalizaci předcházelo shromáždění dostupných materiálů. „Odstranili jsme rýhy i různé dobové opravy a snažili se co nejvíce přiblížit původní barevnosti," uvedla.

Snímek, oceněný mimo jiné Zlatou medailí na MFF v Benátkách, se do distribuce vrátil deset let po premiéře k 60. výročí kinematografie. V československých kinech ho zhlédlo na 380 tisíc diváků. Trnka, jenž se podílel na tvorbě loutek, dekorací i na scénáři, v něm naplno uplatnil své plastické cítění a scénografický talent.

Bratři v triku

Vtiskl tak novou podobu žánru loutkového filmu, dosud považovanému spíše za nenáročný útvar. S Hermínou Týrlovou a Karlem Zemanem zahájil vrcholnou éru českého loutkového, potažmo animovaného filmu, oceňovaného i na mezinárodních festivalech.

Trnka je znám jako skvělý malíř, grafik, sochař a ilustrátor knížek. Sám v roce 1962 napsal a ilustroval knížku Zahrada, která se dočkala rovněž filmového zpracování. Byl výtvarníkem a návrhářem kostýmů pro několik historických snímků.

Jiří Trnka ve svém ateliéru | Foto: Creative Commons (CC BY 3.0)

V roce 1945 založil studio Bratři v triku, o dva roky později se specializoval na loutkový film (Bajaja, Staré pověsti české, Dobrý voják Švejk). Jedním z nich byla i sci-fi Ikarie XB1, uvedená s ohlasem na festivalu v Cannes.

Digitalizaci provázely vzrušené diskuse vedené filmovými kameramany a dalšími tvůrci, kteří kritizovali archiv kvůli výsledku restaurování. Spory má vyřešit skupina expertů, kterou se začátkem března rozhodl ustanovit ministr kultury Daniel Herman z KDU-ČSL.

Jejich úkolem bude definovat a doporučit optimální postup při digitalizaci. Ministerstvo proto s NFA, FAMU a fondem kinematografie podepsalo dohodu o spolupráci. „Myslím, že tento krok situaci uklidní. Už proto, že je víc věcí, na kterých se shodneme," dodala Frodlová.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme