Rychlé, nezbytné, krásné a ideologické. Moskevské metro slaví osmdesátiny

Moskva dnes opět slaví. Po vzpomínkových akcích ke Dni vítězství má kulaté výročí moskevské metro. Dnes je mu rovných 80 let a pyšní se řadou světových nebo evropských prvenství.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Řidič moskevského metra v dobové uniformě

Řidič moskevského metra v dobové uniformě | Zdroj: ČTK

Moskevský metropolitén začal fungovat na jedenáctikilometrovém úseku 15. května 1935, ale o jeho stavbě se uvažovalo už 60 let předtím.

Následovalo několik neúspěšných pokusů v carských dobách, až v roce 1931 definitivně rozhodl ústřední výbor komunistické strany.

I proto se metro stalo nejen technicky-dopravním, ale i významným politickým a ideologickým projektem. Dodnes to dokládají názvy a zejména výzdoba centrálních stanic, koncipovaných jako podzemní paláce.

Na své si tu přijdou obdivovatelé stalinského baroka, sovětské symboliky ve všech podobách, pseudolidového umění a bronzových skulptur budovatelů komunismu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Moskevské metro slaví 80 let, k výročí vyjíždí dnes a zítra historické soupravy. V metru natáčel zpravodaj Martin Dorazín

Stanice stavěli z kvalitních a drahých materiálů - mramoru, polodrahokamů, pozlacených plátů, kovu nebo obkladové keramiky.

„Představte si, kolik jsme ušetřili peněz jen za údržbu - kdyby architekti navrhli jen prostou omítku, museli bychom stanice vymalovat nejméně jednou ročně,“ říká Konstantin Čerkaskij, ředitel Muzea metra.

Milovníci tajemství tu mohou strávit půl života odhalováním zednářských znaků a jiných tajných znamení.

Méně už se ví o stovkách budovatelů metra, kteří při jeho stavbě zahynuli. Přesný počet obětí je dodnes tajný. Stejně jako paralelní síť metra, která spojovala Kreml se všemi důležitými institucemi a umožňovala rychlou evakuaci členů sovětského vedení.

Ke cti stavitelů ovšem slouží, že vybudovali funkční a přehledný systém, který je i po 80 letech páteří moskevské veřejné dopravy.

„Jestliže chci stihnout začátek představení v divadle u Běloruského nádraží, jedu 40 minut metrem. Autem by mi to v zácpách trvalo tři hodiny nebo bych se do práce nedostal vůbec, a navíc je správné jezdit metrem,“ zdůvodňuje přednosti podzemní dráhy herec Alexej.

Na obvodní trase metra mohou dnes a zítra cestující nasednout do historických souprav s čalouněnými měkkými divany a tlumeným světlem. Některé vagony jsou pojízdným muzeem s výstavami, dokumentujícími vývoj moskevského metropoliténu od 30. let až po současnost.

Délka dvanácti tras letos dosáhla 327 kilometrů, cestujícím slouží 196 stanic. Jejich turnikety prošly v minulém roce tři miliardy lidí, tedy téměř polovina obyvatel zeměkoule.

V rámci oslav 80 let moskevského metra se lidé můžou podívat dovnitř historických souprav a svézt se s nimi | Foto: ČTK/AP

Martin Dorazín, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme