Rychlé, nezbytné, krásné a ideologické. Moskevské metro slaví osmdesátiny
Moskva dnes opět slaví. Po vzpomínkových akcích ke Dni vítězství má kulaté výročí moskevské metro. Dnes je mu rovných 80 let a pyšní se řadou světových nebo evropských prvenství.
Moskevský metropolitén začal fungovat na jedenáctikilometrovém úseku 15. května 1935, ale o jeho stavbě se uvažovalo už 60 let předtím.
Následovalo několik neúspěšných pokusů v carských dobách, až v roce 1931 definitivně rozhodl ústřední výbor komunistické strany.
I proto se metro stalo nejen technicky-dopravním, ale i významným politickým a ideologickým projektem. Dodnes to dokládají názvy a zejména výzdoba centrálních stanic, koncipovaných jako podzemní paláce.
Na své si tu přijdou obdivovatelé stalinského baroka, sovětské symboliky ve všech podobách, pseudolidového umění a bronzových skulptur budovatelů komunismu.
Moskevské metro slaví 80 let, k výročí vyjíždí dnes a zítra historické soupravy. V metru natáčel zpravodaj Martin Dorazín
Stanice stavěli z kvalitních a drahých materiálů - mramoru, polodrahokamů, pozlacených plátů, kovu nebo obkladové keramiky.
„Představte si, kolik jsme ušetřili peněz jen za údržbu - kdyby architekti navrhli jen prostou omítku, museli bychom stanice vymalovat nejméně jednou ročně,“ říká Konstantin Čerkaskij, ředitel Muzea metra.
Milovníci tajemství tu mohou strávit půl života odhalováním zednářských znaků a jiných tajných znamení.
Méně už se ví o stovkách budovatelů metra, kteří při jeho stavbě zahynuli. Přesný počet obětí je dodnes tajný. Stejně jako paralelní síť metra, která spojovala Kreml se všemi důležitými institucemi a umožňovala rychlou evakuaci členů sovětského vedení.
In pictures: the history of the Moscow metro, which turns 80 today http://t.co/Ls8hycgXsc pic.twitter.com/rzDpb24xtV
— Guardian Cities (@guardiancities) May 15, 2015
Ke cti stavitelů ovšem slouží, že vybudovali funkční a přehledný systém, který je i po 80 letech páteří moskevské veřejné dopravy.
„Jestliže chci stihnout začátek představení v divadle u Běloruského nádraží, jedu 40 minut metrem. Autem by mi to v zácpách trvalo tři hodiny nebo bych se do práce nedostal vůbec, a navíc je správné jezdit metrem,“ zdůvodňuje přednosti podzemní dráhy herec Alexej.
Na obvodní trase metra mohou dnes a zítra cestující nasednout do historických souprav s čalouněnými měkkými divany a tlumeným světlem. Některé vagony jsou pojízdným muzeem s výstavami, dokumentujícími vývoj moskevského metropoliténu od 30. let až po současnost.
Délka dvanácti tras letos dosáhla 327 kilometrů, cestujícím slouží 196 stanic. Jejich turnikety prošly v minulém roce tři miliardy lidí, tedy téměř polovina obyvatel zeměkoule.