Auto s pověstí komunistické limuzíny. Tatra 603 slaví šedesát let

Před 60 lety měl na zimních olympijských hrách v italské Cortině d'Ampezzo neoficiální světovou premiéru vůz Tatra 603. Na přelomu ledna a února 1956 se v nové luxusní limuzíně vozila československá olympijská delegace, koncem 50. let se stala reprezentačním vozem pohlavárů komunistické strany. Sběratelé si ji ale přes svou špatnou pověst dodnes cení i pro její nebývalý avantgardní design.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sběratel Filip Landa a jeho černá Tatra 603

Sběratel Filip Landa a jeho černá Tatra 603 | Foto: Matěj Skalický

„Na Václavském náměstí se zřejmě něco stalo. Zastavil tu náš nový šestisedadlový osobní vůz 603,“ hlásí redaktor v dobovém televizním vysílání. Podle automobilového historika a dlouholetého zaměstnance Tatry Karla Rosenkranze budila takzvaná šestsettrojka podobný rozruch už od chvíle, kdy se poprvé objevila na ulici.

Vůz se přitom málem ani nezačal vyrábět. Vláda totiž chtěla v Kopřivnici montovat především nákladní auta.

Přehrát

00:00 / 00:00

Příběh jednoho z nejslavnějších československých vozů Tatry 603 představuje redaktor Matěj Skalický

„Tatra v té době vůbec nedělala osobní automobily. Malá skupina konstruktérů vlastně doslova několik let dělala šestsettrojky v ilegalitě,“ popisuje Michal Froněk, designér a majitel vůbec první generace Tatry 603.

Skupina konstruktérů se scházela v Praze na Smíchově, kde potají pracovala na vývoji nového auta. Ve chvíli, kdy pohlavárům komunistické strany začala chybět nová reprezentační limuzína, dostala pokyn k její výrobě právě Tatra.

Červená T603 | Foto: Jan Němeček

Ve své době byl model opravdovou senzací. Proslavil se na závodech, poutal pozornost doma v Československu i v zahraničí, v německém Wiesbadenu dokonce získala Zlatou stuhu v soutěži elegence.

Ještě než šestsettrojka zazářila v roce 1958 na výstavě Expo v Bruselu, objevila se na přelomu ledna a února roku 1956 na olympijských hrách v italské Cortině d'Ampezzo.

Interiér černé T603 | Foto: Matěj Skalický

Pro většinu Čechoslováků byla Tatra 603 nedostupným zbožím. Stála asi třikrát tolik co nová oktávie a navíc měla mezi lidmi pořádně pošramocenou pověst papalášského auta, což je dodnes trnem v oku Karla Rosenkranze a dalších tatrovkářů.

„Mercedesy, bavoráky nebo audiny taky nemůžou za to, že se v nich za války vozil Hitler a nevím, kdo všechno další. Tatra 603 dostala takový nehezký punc, což mi vždycky vadilo,“ popisuje Rosenkranz.

Tatra 603 se vyráběla až do poloviny 70. let a završila slavnou etapu aerodynamických osobních automobilů se značkou Tatra na kapotě. Z kopřivnické výrobní linky sjelo přes 20 tisíc šestsettrojek.

Černá T603 | Foto: Matěj Skalický

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme