Britové restaurují unikátní 'létající tužku'. Přes 70 let ležela na dně moře

Za zavřenými dveřmi v muzeu RAF v anglickém Cosfordu je v plném proudu unikátní restaurátorská operace. V tamním konzervačním centru dávají dohromady vrak německého bombardéru Dornier 17. Ten sestřelily britské stíhačky v roce 1940 a od té doby ležel jediný dochovaný exemplář tohoto typu letounu na dně kanálu La Manche.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dornier 17 vyzvednutý ze dna kanálu La Manche je posledním svého druhu. Jiné letadlo tohoto typu už na světě nenajdete

Dornier 17 vyzvednutý ze dna kanálu La Manche je posledním svého druhu. Jiné letadlo tohoto typu už na světě nenajdete | Foto: Jiří Hošek

Říkalo se mu „létající tužka“ a v Bitvě o Británii v roce 1940 patřil mezi nejpoužívanější německé bombardéry. Přesto Dornier 17 v žádném světovém muzeu nenajdete.

„Já začala věřit v záchranu Dornieru až v okamžiku, kdy ho vytáhli na hladinu. Byla jsem mezi dobrovolníky, kteří pomáhali na pontonu s trupem a křídly letadla. Tolik věcí bylo přitom proti nám: špatné počasí i nedostatek peněz,“ vzpomíná mladá restaurátorka Ella.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak Britové restaurují jediný dochovaný exemplář bombardéru Dornier 17, zjišťoval zpravodaj Jiří Hošek

Je živým důkazem toho, že tahle práce a současně posedlost není jen mužskou doménou.

Ostatně, našly se okamžiky, kdy byla ženská citlivost velmi na místě.

„Když jsme našli v trupu Dornieru lékárničku, bylo to hodně emotivní. Třeba se po ní němečtí letci v poslední chvíli natahovali. Našli jsme i ampulky s morfinem. Byli to jen lidé a potřebovali pomoc. Je to opravdu smutné, když si to člověk uvědomí,“ říká.

Ve vraku Dornieru se našly i pozůstatky příruční lékárničky. Ampule s jodovou tinkturou bila rozbitá, což vede k domněnce, že mohla být těsně před sestřelením letadla použita | Foto: Jiří Hošek

Ředitel konzervačního centra muzea RAF v Cosfordu Darren Priday stojí v čele pouze třináctičlenného expertního týmu, který nejen s Dornierem dokazuje pravé divy.

„Ještě než jsme vytáhli letadlo z vody, probíhal intenzivní výzkum, jak hliníkový trup letadla ošetřit. Vědci to s doporučením kropit letoun roztokem kyseliny citrónové trefili úplně přesně. Bylo ale na nás, kdy s touto lázní přestat, aby kov nezačal měknout,“ říká.

Má se za to, že jde o Dornier 17 s označením 5K + AR, který havaroval v moři 26. srpna 1940. Stroj se účastnil klamného náletu, který měl vylákat do vzduchu britské stíhačky, a padl nejspíš za oběť málo známému letounu Boulton Paul Defiant. Vrak letounu ležícího na zádech našel před šesti lety v hloubce pouhých 15 metrů na mělčině Goodwin Sands místní potápěč. Muzeum RAF dokázalo od té doby shromáždit půl milionu liber na vyzdvižení a restaurování unikátního stroje. Unikátní operace proběhla loni na jaře.

Dornier teď vůbec nepůsobí dojmem, že ležel 73 let pod hladinou moře. Třeba zrestaurovaná signální pistole vypadá jako zánovní.

„Zvlášť když pracujeme s exponáty, které se týkají války, přistupujeme k nim s náležitým respektem. Že jde o německý stroj, nehraje vůbec žádnou roli,“ dodává Darren Priday.

Skoro se až nechce věřit, že z vraku cosfordští obětavci vysypali, vymetli a vyšťourali kolem osmi tun písku.

„Tady ty části letadla byly úplně obalené korýši a dalšími mořskými živočichy a rostlinami. Všude byla směsice písku a soli. Hliník není po tolika letech v moři moc pevný, tak jsme z něj písek nemohli vyklepat. Ještě ho na součástkách docela dost zůstalo, ale opravdu spoustu jsme ho dostali ven,“ zaklíná se jeden z cosfordských šikulů Michael.

Sestřel 'tužky' byla rarita

Příběh sestřelení německého bombardéru je velmi zajímavý, protože se o něj ve finále zřejmě postarali britské letouny typu Boulton Paul Defiant.

„Uprostřed trupu a na křídlech kolem motorů je jasně patrné poškození pocházející nejspíš od šrapnelů protiletecké palby ze země. Jsou to malé čtvercové nebo obdélníkové otvory, kde se kov ohnul dovnitř. Hrany u otvorů způsobených korozí jsou mnohem zubatější,“ vysvětluje Darren Priday.

Přehrát

00:00 / 00:00

Říkali mu "létající tužka". Řeč je o bombardéru Dornier 17. Exemplář, který přes 70 let ležel na dně moře, restaurují v britském Cosfordu

Má teorii, že Dornier poškodila palba ze země a pak ho dorazily britské letouny Boulton Paul Defiant. Tyto stroje mohly sestřelit letadlo pouze tehdy, kdy ho předletěly. Sestřel velmi rychlého Dornieru byl raritou.

„Našli jsme řadu průstřelů pod různými úhly. To není překvapivé, protože střelec Defiantu pálil z otočné věže. Bylo mimořádné, že tohle britské letadlo Dornier dohnalo. Defianty pak dostihly německé Messerschmitty a několik jich bylo v boji ztraceno,“ uvádí jeden z odborníků konzervačního centra v Cosfordu Michael.

Dva ze čtyř členů posádky Dornieru, včetně jeho pilota, se po nouzovém přistání na hladinu kanálu La Manche zachránili, ale dva jejich kamarádi takové štěstí neměli. Tělo jednoho z nich vyplavilo moře na holandském a tělo dalšího letce na britském pobřeží.

Opravdový unikát

Až něžně opečovávaný Dornier 17 je jediným strojem tohoto typu, který se dochoval do dnešních dnů, i když svého času sjelo z montážních linek více než 1500 kusů. Darren Priday má pro to jednoduché vysvětlení:

„Za války se na výrobu zbraní používal veškerý dostupný kov - zahradní plot, vidličky, nože, lžíce… Po válce se potřeby úplně obrátily a lidé měli nedostatek kovů pro každodenní život. Třeba teď někde v Německu sedí rodiny, které jedí pokrmy příbory z Dornieru.“

Dornier pravděpodobně nejprve poškodila palba ze země a pak ho dorazily britské letouny | Foto: Jiří Hošek

Podle Darrena se veřejnosti v budoucnu nenabídne jen Dornier, coby kus techniky, ale celý komplexní příběh letounu s kódovým označení 5K + AR.

Původně měl být bombardér po dokončení restaurátorských prací vystaven v hlavním muzeu RAF, v londýnském Hendonu. To se ale možná nakonec nestane. Darren se totiž obává, že by letoun nemusel dopravu "přežít" pohromadě.

„Vrak je dost křehký, takže klíčová otázka zní, jestli lze Dornier přepravit po silnici. Dokážu si představit, že by z letadla mohly na dálnici začít odpadávat kusy hliníku. To mě vede k domněnce, že Dornier možná zůstane u nás v Cosfordu. Ale to konečné rozhodnutí ještě nepadlo,“ říká.

Záchrana Dornieru pro další generace stála zatím v přepočtu asi 25 milionů korun. Státní pokladny se přitom unikátní projekt vůbec netýká.

Jiří Hošek, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme