Počítačová simulace období protektorátu z dílny UK vyhrála mezinárodní cenu
Jak byste se chovali za doby nacistické okupace? Pomohli byste atentátníkům na Reinharda Heydricha? Před taková rozhodnutí staví studenty středních škol výuková simulace Československo 38-89 z dílny Filozofické a Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Projekt vyhrál první cenu v prestižní soutěži Games Learning Society Showcase v americkém Madisonu.
Simulace, na jejíž přípravě spolupracovali odborníci z Univerzity Karlovy v Praze a Akademie věd ČR, dobu protektorátu Čechy a Morava přibližuje pomocí vyprávění pamětníků.
„Série simulací prezentuje významné okamžiky českých a československých dějin, vždy z role různých aktérů. Možná právě tohle byla jedna z věcí, co porotu zaujala – že je tam důraz na příběhy obyčejných lidí, kteří nicméně zažívají velké historické události,“ popsal jeden z tvůrců, Vít Šisler z Filozofické fakulty UK.
Česká výuková simulace z dílny Univerzity Karlovy vyhrála prestižní cenu v americkém Madisonu. S jejím tvůrcem Víte Šislerem z FF UK mluvila Zuzana Burešová
„Simulace dává studentům možnost podívat se na historické události z různých, často velmi odlišných pohledů. Vybízí je ke kritické reflexi a vlastní interpretaci dějinných událostí,“ dodal.
Podle oficiálního vyjádření ocenila soutěžní komise na české hře vynikající provedení, strhující atmosféru a také maximální respekt při přístupu k závažnému tématu.
„Odvedli jste skvělou práci. Československo 38-89 ukazuje, jak se mohou učit děti v budoucnosti,“ pochválil autory John Romero, herní vývojář a jeden ze členů komise.
Simulace byla veřejně dána školám 4. června. Už předtím ji ale tvůrci rok a půl testovali přímo ve školách. Podle Víta Šislera jim přitom připomínkami pomohlo téměř 1000 studentů.
„Reakce byly veskrze pozitivní, ale od učitelů i studentů jsme získávali cennou zpětnou vazbu co ještě dodělat, vylepšit.“
Simulace z období protektorátu je prvním dílem ze série, která se bude věnovat československých dějinám. Druhý díl o poválečném uspořádání by měl být školám k dispozici na podzim, třetí o 50. a 60. letech na jaře příštího roku, odhadl Vít Šisler.
Oceněná počítačová simulace kombinuje prvky interaktivního komiksu a počítačových her. Hráč se ze současnosti dostává do minulosti a prostřednictvím vhodně volených otázek se dozvídá historické souvislosti.
Zároveň se snaží vypátrat příběh svého dědy, kterého v den atentátu na říšského protektora Reinharda Heydricha zatklo gestapo.
Soutěž, ve které česká simulace uspěla, pořádá mezinárodní organizace Games Learning Society sdružující vědce, herní vývojáře a vůdčí osobnosti průmyslu zaměřeného na výzkum a vývoj digitálních výukových her.