Oscarového skladatele Hanse Zimmera ovlivnil Smetana. V květnu vystoupí v Praze

Do Prahy zavítá další z legend filmové hudby. Jeden z nejvýznamnějších světových skladatelů Hans Zimmer vystoupí 7. května v O2 areně. Složil hudbu k filmům jako Piráti z Karibiku, Gladiátor, Tenká červená linie či Hannibal. Oscara dostal za soundtrack ke snímku Lví král. V mládí ho výrazně ovlivnilo dílo Bedřicha Smetany.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hans Zimmer

Hans Zimmer | Foto: Creative Commons Attribution 2.0 Generic, Richard Yaussi

Nabídku svého života dostal Hans Zimmer v Londýně. Rodák z Frankfurtu nad Mohanem, který přišel o otce v šesti letech, žil ve městě nad Temží od 14 let s matkou. Právě tady začal psát hudbu k filmům a brzy si ho všimla velká studia.

Jednoho dne zaklepal na dveře jeho skromného domku muž, který se představil jako Barry Levinson, a nabídl mu práci na svém příštím filmu. Zimmer se začal smát. Myslel si, že muž se za známého režiséra pouze vydává, ale pak si všiml velké limuzíny zaparkované na rohu ulice.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hans Zimmer vzpomíná na skládání hudby k filmu Šifra mistra Leonarda i na své začátky, kdy ho ovlivnilo dílo Bedřicha Smetany

Film, na kterém začal pracovat, se jmenoval Rain Man a za hudbu k němu byl Hans Zimmer nominován na Oscara. Už tady ukázal, že svou hudbou nechce film pouze doprovázet.

„Práce skladatele nespočívá pouze v tom, že slouží filmu. Někdy se cítím jako architekt. Udělám si hlavní obrysy, hlavní konstrukci. V hudbě bychom mohli říct: Najdu ústřední motiv. A pak jdu dál a věnuji se nejmenším detailům,“ vysvětluje Zimmer.

Filmová hudba by měla fungovat i samostatně

Do filmu se snaží obtisknout svou osobnost a své vnímání. „Moje hudba by měla film zvednout o další stupeň, měla by ho podpořit, ale zároveň fungovat nezávisle na něm,“ dodává.

K jeho nejpovedenějším dílům patří závěrečná pasáž snímku Šifra mistra Leonarda točená v Paříži, během níž směřuje Tom Hanks k pyramidě v Louvru.

„Napsal jsem tu závěrečnou část ještě předtím, než Ron (Howard - režisér, poznámka redakce) dokončil film. Měl jsem to připravené a on to pořád chtěl slyšet a já si říkal: Co když se mu to nebude líbit?“ vzpomíná skladatel.

V Los Angeles bydlí všichni

„To je velká výhoda Los Angeles. Bydlí tam všichni, můžeme spolu komunikovat. O tom filmu jsme hodně mluvili s Ronem i s dalšími lidmi kolem. Dokázal jsem se vcítit do jejich představy a napsal jsem to tak, jak jsem cítil, že by to mělo být. Ron to slyšel a byl nadšen. Nemusel jsem vůbec nic měnit, všichni jsme dělali stejný film,“ pochvaluje si Zimmer.

Nás může těšit, že na hudební vývoj mladého Hanse měla velký vliv Má vlast Bedřicha Smetany.

„Když jsem byl malý kluk, tak jsem měl jedinou desku. Jmenovala se Má vlast. Nebudete tomu věřit, ale pořád jsem si přehrával Smetanu. Samozřejmě že po letech jsem poslouchal i další věci, ale na toto období si pamatuji přesně. Dnes to mohu říct otevřeně: Je to možná vůbec nejdůležitější hudba, která mě v životě ovlivnila,“ dodává oscarový hudební skladatel Hans Zimmer.

Jan Šmíd, dab Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme