Státní opera uvádí premiéru Boitova Mefistofela, dílo se vrací k faustovskému tématu

Na jeviště pražské Státní opery dnes vstoupí ďábel. Národní divadlo uvede premiéru opery Mefistofeles od skladatele Arriga Boita, která je podle autorů inscenace znázorněním současného světa. Premiéra nabídne setkání vyhledávaného italského dirigenta Marca Guidariniho a basisty Štefana Kocána v titulní roli. Účinkovat bude také pěvkyně Eva Urbanová. Režisérem inscenace je Ivan Krejčí, umělecký ředitel Komorní scény Aréna v Ostravě.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Státní opera Praha

Státní opera Praha | Foto: Tomáš Adamec

Ďábel je podle Ivana Krejčího skrytá možnost v nás samých. Když po něčem toužíme, je vždy nablízku a tichounce našlapuje. I proto se režisér rozhodl inscenaci uchopit jako Mefistofelovo představení, které vytváří pro Fausta. Pracuje s divadelní iluzí a plní mu všechna přání.

„Mně se zdá, že přeci jen Goethův Faust, přestože všechny otázky pokládá, se soustředí na Fausta. Kdežto tady je to ten Mefisto. Myslím si, že po zkušenosti 20. století je Mefisto ideální postava. Protože to, co Evropa nebo svět ve 20. století zažil, je vlastně šílená ďábelská zkušenost. Proto se mi akcent na Mefistofela strašně líbí,“ říká Krejčí.

Přehrát

00:00 / 00:00

V čem je jedinečná Boitova opera Mefistofeles, zjišťovala redaktorka Michaela Vetešková

Pro samotného Kocána je to třetí pražská role za posledních několik let. Představil se jako Vodník v inscenaci Jiřího Heřmana v Národním divadle a před dvěma lety ztvárnil postavu Filipa II. v Donu Carlosovi ve Státní opeře. Mefistofeles podle něj patří mezi několik málo basových titulních rolí a dodává, že je nejnáročnější v celé basové operní literatuře.

„Všechno, co ta role obnáší, je velmi komplexní, velmi zajímavé. A k tomu se přidává ještě celková náročnost zpěvu. Po všech stránkách je to velká výzva,“ poznamenává Kocán.

Nejen záporný hrdina

Mefistofeles není podle něj jen záporný hrdina, ale Boitova titulní postava vychází z povahy člověka, který není jen dobrý, nebo zlý.

„Je to velmi zajímavá muzika. Když jsem se náhodou k této opeře před deseti lety dostal jako posluchač, tak mě to hned zaujalo pro takový zvláštní charakter. Čím víc se tím zabývám, tím víc se mi líbí. Dovolím si tvrdit, že svým způsobem je to jedinečné dílo, které nikdo ani neokopíroval, ani nevytvořil nic podobného,“ doplňuje Kocán.

Operu režíruje Ivan Krejčí, který je svým zaměřením činoherní režisér, pro operního zpěváka Kocána ale není rozhodující, jestli dílo inscenuje činoherní nebo operní režisér.

„Hlavně v dnešní době i čistě operní režiséři velmi dbají na hereckou stránku. Rozdíl je jen v tom, že způsob práce je trošku jiný. Ale dnes i v zahraničí hodně činoherních režisérů dělá operu, už s tím mám zkušenosti,“ dodává Kocán.

Překladatel a skladatel

Arrigo Boito byl dlouho ceněn více jako spisovatel a překladatel než skladatel. Librety zásobil řadu italských autorů. Ve své jediné dokončené opeře Mefistofeles se obrátil k faustovskému tématu. Předchozí zhudebnění Goethova Fausta Charlesem Gounodem Boito považoval za myšlenkově velmi povrchní.

V Praze se Mefistofeles poprvé hrál v roce 1881. Šest let potom, co Boito svého Mefistofela přepracoval a znovu uvedl v Bologni, kde měla opera velký divácký úspěch.

První premiéra opery Mefistofeles začíná v budově Státní opery v Praze dnes v 19 hodin. Druhá premiéra je připravena na sobotu 24. ledna.

Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme