Obce nechtějí vodochodské letiště, volají na pomoc poslance

Boj o Letiště Vodochody se přiostřuje. Čtrnáct obcí ve sdružení Stop letišti Vodochody, které jsou poblíž letové ranveje, chce požádat Poslaneckou sněmovnu o to, aby ustanovila speciální vyšetřovací komisi, která se bude letištěm zabývat.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letiště Vodochody

Letiště Vodochody | Foto: Penta Investements

Starostové mají pocit, že rozšíření Letiště Vodochody má příliš silnou politickou podporu.

O tom podle nich svědčí schůze, kterou přímo v areálu Letiště Vodochody měl podvýbor pro vědu, výzkum, letectví a kosmonautiku Poslanecké sněmovny. Na jednání měli někteří jeho členové přesvědčovat starosty, aby rozšiřování letiště nebránili.

Starostům se navíc nelíbí ani to, že majitel letiště, firma Penta Investements, mluví o vybudování terminálu jako o hotové věci, aniž by měl od ministerstva životního prostředí schválenou studii vlivu na životní prostředí EIA.

Přehrát

00:00 / 00:00

Kauzu Letiště Vodochody sleduje redaktorka Petra Benešová

Obce se bojí negativních dopadů

Přitom dopad mezinárodního letiště na okolní vesnice by byl podle starosty Panenských Břežan Libora Holíka velký.

"Na základě čeho oni jsou takhle sebevědomí? Oni nemají jediné povolení na to, aby toto bylo. Jediné, co mají, mají první EIU zamítnutou. To jim ministerstvo životního prostředí nekompromisně shodilo se stolu, protože ty negativní dopady na 30 tisíc lidí v regionu by byly až smrtelné," říká Libor Holík.

Další z odpůrců letiště, starostka Máslovic Vladimíra Sýkorová vypočítává, co všechno se obcím na výstavbě letiště nelíbí:

"Velkou připomínkou samozřejmě bylo zvýšení hluku v celé oblasti, enormní zatížení silniční dopravy bylo velkým argumentem mnoha obcí, no a velkým nebezpečím je blízkost Petrochemických závodů v Kralupech."

Letiště prý připomínky zohlední

Podle ředitele Letiště Vodochody Martina Kačura se ale těchto věcí nemusejí obce obávat. Prý je v nové studii EIA firma zohlední.

"Připomínky se týkaly zejména hluku, tam je to v oblasti jednak toho, jaké typy letadel budou létat. To jsou letadla, která mají nejlepší hlukové parametry z hlediska toho, co vůbec létá po Evropě."

"V oblasti navazující pozemní dopravy, tak do nové EIY už připravujeme i zapracování dobudování nového sjezdu a nájezdu na dálnici," uvádí ředitel letiště.

Ne všechny vesnice jsou ale přesvědčeny, že boj proti letišti vyhrají, jak říká starostka Odolene Vody Eva Odehnalová:

"Předpokládáme, že splní-li to limity životního prostředí, tak asi tomu záměru se nezabrání."

Přehrát

00:00 / 00:00

O letišti Vodochody mluvil na Rádiu Česko ekonomický expert Českého rozhlasu Miroslav Motejlek

Jak nakonec dopadne boj o vodochodské letiště, se rozhodne už na jaře, kdy má ministerstvo životního prostředí posoudit studii vlivu na životní prostředí. Pokud vše vyjde, první letadla by mohla na novém letišti přistávat už v roce 2012.

Ekonomický expert Českého rozhlasu Miroslav Motejlík si neumí představit, že by poslanecká komise stavbě letiště zabránila. Připomněl, že od roku 1995 se žádná taková komise nedobrala ničeho podstatného. Věc tak podle něj nejspíš půjde do ztracena.

Z pohledu cestujících by bylo vybudování letiště ve Vodochodech příjemné, protože větší konkurence by nejspíš vedla k poklesu cen letenek. Podle Motejlka ale Česko nové letiště nepotřebuje. Pro stát by to navíc nebylo výhodné, protože Vodochody by stáhly některé letecké společnosti a pražské letiště by tak bylo pod daleko větším tlakem.

Igor Maňour, Marika Táborská, Miroslav Motejlek, Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme